AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.388

Dieselmotorer till Opel Vectra

Go
61
Goose
735 -02 (e65)
Någon som kan lite om dieselmotorerna till Opel Vectra.
Kompisen ska köpa en 04-05 Vectra, vilket motoralternativ är att föredra, 2,2DTI eller 1,9CDTI
Är inte så hemma på Opel, så hjälp vore tacksamt.
Jag kan rekommendera forumet på www.opelsportclub.com
Mycket trevligt och kunnigt folk där =)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja....en liten berättelse följer nu :)

Känner en som införskaffat en Opel Vectra Diesel-99(vet ej exakta motoralternativ dock),men den går inte att gasa till mer än 5-600rpm sedan dör den.
Han provade att köra med laddaren inkopplad då gick den till dryga tusen rpm cirka..

Han vet inte felet,men olika verkstäder hade tydligen gissat på allt mellan defekt dieselpump(efter en grundlig koll av denna verkstad) och en verkstad fick fram någon felkod som inte hörde till dieselpumpen i alla fall(verkstaden visste inte exakt vad denna kod betydde..öhhh :/ )
Okey.nice..eller INTE.

När jag fick höra detta så vet jag väl inte om jag skulle rekommendera en Opel Vectra Diesel till någon...ok,det är iofs en -99 så det är ju inte likadan mekanik i dessa(får man hoppas)+att detta kanske är en engångsföreteelse och att resten av Opeldieslarna har hög kvalitet och går som tåget.

Det som var oroande var att Mekonomen hade dieselpumpar till den för mellan 16-18000kr(har jag för mig) beroende på typ av pump(fanns tydligen två alternativ)...
M.a.o. kan man dra den slutsatsen att har t.o.m. Mekonomen pumpar till salu till denna Opelvariant så är det ju troligt att denna pump inte har så god kvalitet och säljs i "parti o minut"...eller?

Jaja..bilen står just nu och bidar sin tid i väntan på att "mekarlusten" infinner sig..
Bilen bara "dog" plötsligt utan förvarning som jag förstod det..Har inte gått onormalt långt för att vara en diesel heller...12000mil ca..

Får väl veta fortsättningen så småningom och kan då återkomma i tråden :)

Mvh Janne.
Go
61
Goose
735 -02 (e65)
Tack för era inlägg.
Janne T jag berättade din bekants historia för kompisen så nu har han tagit sitt förnuft till fånga o beslutat att skippa Opel, jag försöker leda in han på att köpa BMW diesel istället då deras motorer är av världsklass, vi får väl se om jag lyckas :)
Tack än en gång.
Tycker mig ha sett att även BMW har problem med dieselpumpar.
Som kuriosa kan nämnas att det sitter BMW dieslar i vissa Opel-modeller :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.