AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.645

Vibrationer - skivor, hjul, eller framvagn?

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Heej. Nyligen köpt en 330 E46 som jag stormtrivs med, förutom en lätt vibration i vissa lägen.

Det märks i ratten vid svag inbromsning, samt om man svänger försiktigt i låg fart.

Känns ej av vid körning rakt fram, högre farter, eller kraftig inbromsning, bara som sagt vid lätt inbromsning eller sväng i låg fart.

Skivor/belägg skall vara bytta för ca 2000 mil sedan, skivorna ser finfina ut och bromsen tar tidigt och effektivt med bra känsla.

Symptomen som kommer vid sväng i ca 50km/h har jag haft på en tidigare bil, däckverkstaden ställde då den riktiga prognosen att däcken var obalanserade. Nu är jag mer osäker på den linjen iom att det märks även vid svag broms rakt fram.

Några idéer på vad som bör kollas i första hand?

(330 E46 med 11´000 mil på mätaren).
gretzky
hjullager, kordbrott i nåt av framdäcken?
DM
4
DMB
328i Touring -96
Kan röra sig om utnötta länkarmsbussningar som skapar vibrationerna.
Kan vara bra om du påpekar detta för en mekaniker.
Eftersom det inte kommer i högre hastigheter så tror jag inte på däcken. Om det vore skeva bromsskivor så borde det kännas tydligt, även vid kraftigare inbromsning. Länkarmsbussningar låter som en troligare orsak...
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Tack för era tips!

Kan precisera mer nu efter ytterligare körning, det där med svag broms det märks i alla hastigheter, höga som låga, men bara vid svag bromsning. Försiktig svängning utlöser vibrationerna endast i intervallet 50-70 km/h.
Vanlig körning rakt fram avslöjar absolut ingenting.

Däcken, ja de är säkert lite åldrade men ser helt ok ut vad man kan se iaf, det är Bridgestone RE040 med ca 4mm mänster och bara lätta små ytsprickor nere mellan klackarna i mönstret. Skall kolla tillverkningsår på dem.

Länkarmsbussningar verkar värt att kolla på, går det beskriva mer hur den länkarmen sitter, vad har den för uppgift?

Vilka tror ni är bäst lämpade att dra rätt slutsat, BMW-verkstad eller däckverkstad som gör hjulinställningar, balansering? Eller kanske åka in en extra sväng till Bilprovningen, men har hört många som känner av problem, utan att de hittar något vid besiktningen i alla fall.
DM
4
DMB
328i Touring -96
Verkstäder är väl där man kanske först skulle kolla upp orsaken till symptomet. Jag hade min inne för liknande fel men dem hitta aldrig något. Först när jag lämnade in bilen till en gummiverkstad för en framvagnsinställning hittade dem orsaken till skakningarna.

DMB
Da
135
Daniel_80
325ci -02
jag hade börjat med att kolla länkarmsbussningarna! inte så dyra och lätta att byta.

Länk

(Nummer 6 på bilden)

/Mvh Daniel
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Okej, tack för bra illustration! Var själv inne på RealOEM tidigare för att se sprängskiss men listade ändå inte ut vilken arm/bussning det rörde sig om.

Påverkar man någon inställning för framvagnen så man behöver göra hjulinställning efter det bytet?
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Jag hade exakt samma problem med min efter skivbyte. Det visade sig att det inte var tillräckligt rengjort innanför skivan. Gammal rost odyl mellan skivan och hubben. Det gjorde underverk att rengöra noga.
Kostar inget.
Prova det till att börja med.
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Lämnade till slut in bilen på Autowåx (BMW) i Karlstad, och de säger spiksäkert efter kort undersökning att det är skivorna som är skeva, framvagnen i övrigt uppvisar inga glapp.

Nya skivor + belägg är det som gäller. Trots att de bara gått två somrar (ca 2000 mil) med dessa skivorna innan jag nu köpte bilen, och de ser inte alls slitna eller skadade ut i övrigt utan mycket fräscha.

Är detta nå't vanligt problem på 330 E46, en akilleshäl?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vanligt på alla bilar, men en sak som får mig fundersam är vibrationen när du bara svänger!... Är det såfall för att skivan i sig skapar obalans?

Hade annars ett liknande problem för att ena oket hade kärvat och låg lite nätt emot på vänster framhjul... Kändes när man svängde höger som en vibration.

Kolla om något hjul inte är extra varmt efter körning kanske :P

Jag har en skev skiva just nu på min E36, det märker jag endast när jag bromsar som en vibration, absolut inte sålänge jag inte bromsar...

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.