AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.446

Varför har denna 525 haft så många ägare under kort tid?

Sida 1 av 2
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har kollat på denna 525: Länk
Verkar jäkligt fin oich välskött och ägaren som haft den sen juli -07 var jättenöjd med bilen, nu ska han dock sälja den till förmån för 330ci(ev min).
Jag funderar på att ta bilen i inbyte men det som skrämmer mig lite är detta:

Från import 2000 fram till 2007 AUTOCENTER INNERSTADEN AKTIEBOLAG
BOX 290 /ADV MIKAEL BARMORO
151 24 SÖDERTÄLJE

2007-04-19 XXXX XXXX

2007-04-26 SALUVAGNAR I VÄSTERÅS AB
RIKSVÄG 66 KÄVSTA 10 725 93 VÄSTERÅS

2007-04-30 XXXX XXXX

2007-05-05 SALUVAGNAR I VÄSTERÅS AB
RIKSVÄG 66 KÄVSTA 10 725 93 VÄSTERÅS

2007-05-07 XXXX XXXX

2007-05-25 XXXX XXXX

2007-07-07 XXXX XXXX och nuvarande ägare

Nån som känner till något om bilen? Kan tillägga att alla privata ägare mellan autocenter och nuvarande ägare som är svensk är mörkhyade.. autocenter är väl gamla fifflare, men dom verkar ju använt bilen själva så behöver ju inte vara negativt, det som oroar mig är snabba ägarbyten efter autocenter.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Med så många snabba ägarbyten så hade jag verkligen dragit öronen åt mig.
Du ska en dag förklara för nästa köpare varför bilen har så många ägare. =)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Frågan är om det har någon betydelse med en så pass gammal och billig bil. Om bilen verkar fin och schyst i övrigt
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tänkte iaf ta reda på om bilen varit skruvad i Sverige så mailade bilprovningen för protokoll. Kan man göra motsvarande kontroll i Tyskland på enkelt sätt? Vore ju nice om man kunde maila iväg ett brev till Tyskland och få ett Svar på miltal vid kontrollbes som rimligtvis borde utförts nån gång 1998. Sen hade bilen Servicebok, får väl anstränga mig lite och kolla upp äktheten. Borde inte vara så svårt om den varit servad på aukt firma
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
AUTOCENTER är väl en "känd firma" på import forumet? Sök på det så hittar du info om det är rätt firma jag tänker på.

M3 E30Länk
Scheckheft
Kan man göra motsvarande kontroll i Tyskland på enkelt sätt? - Nej, det är inte möjligt. Sök på Fahrzeugbrief här på AP för vidare läsning. Om bilen känns ok efter provkörning och genomgång så ser åtminstone inte jag något problem med ett byte. Fina E34:or finns det ont om idag. Läs Begagnatguiden om E34 för mer info.
Liten anmärkning: Frontspoilern verkar vara förstörd, iaf ser inte jag Alpinamärket i mitten längre :( Angående priset: 35tkr vid inbyte med slitna däck? Nej tack.

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag tror jag får bortse från det underliga ägarbytena. Enligt svensk bilprovnings bes-protokoll från -00 till -08 har bilen knappt haft några fel alls trots att bilen gått 13-14000 mil under tiden i Sverige. 2 lamdhasonder(totalt 3 nu för ägeren bytte precis en då bilen börjat att hacka lite, vilken kvalitet...) och kärvande parkeringsbroms var det mest allvarliga. Detta bevisar i alla fall att bilen blivit servad som den ska. Inte en enda länkarmsbussning eller bromsbyte under denna tid på en E34? Knappast! Sånna fel måste upptäckts av ägaren(autocenter alltså) och åtgärdats innan bes.

Scheckheft: Jag får den för 32 och då prutar han inte på mina 139 så det känns som ett okey pris. Sommardäcken var nya men vinterdäck saknas tyvärr dock fälgar med slitna sommardäck. Ev skulle han skicka med 4 nya vinterhjul från sin 7-serie som han sålde och som denna köpare inte hämtade. Tror nästan jag ska sätta det som krav, vinterdäck är ju inte billiga men ett måste om jag ska sälja bilen vidare innan vintern.

Känns 32 som ett okey pris då?
Scheckheft
få med vinterdäcken så känns det som en ok affär :)

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är en E34 för 30.000kr. Antalet ägare är enligt mig totalt ointressant. Det är det aktuella skicket som är viktigt. Mätarställningen är också mindre viktigt än skicket. Gör ett M-test eller låt en bilkunnig vän titta igenom bilen istället :-)

//Lövet
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
andreas: Näh jag vet, men är sjuk pedant på alla begbilar jag köper. Historiken ska vara perfekt och gärna 1 tidigare ägare 40+:P Så har det varit med alla bilar jag handlat... Nu är det som sagt en E34 och med tanke på skicket på de flesta för 20-30 000:- och att denna verkar grymt mycket finare finns det ju inte mycket pengar att förlora. Autocenter innerstaden vet jag var kända för att skruva bilar och det i kombo med 4 mörkhyade ägare ägt bilen i loppet av en månad så blev det för mycket för mig:P

Killen som äger bilen nu har tydligen lämnat in den på storservice wiklunds i Ludvika nyligen och mekanikern ville tydligen byta sin BMW mot 525an så helt kass kan den ju inte vara:P Ska nog ringa till wiklunds imorrn och fråga vad som gjordes.
Vem vet, kanske slutar det här med att jag behåller bilen som entusiastbil:P Fina E34or börjar ju bli rätt sällsynt och jag älskar bilarna, särskillt de faceliftade senare årsmodellerna
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Deimos skrev:

> Kan tillägga att alla privata ägare mellan autocenter och nuvarande ägare som är svensk är mörkhyade..

MÖRKHYADE?? Var hittar du sådana uppgifter i bilregistret som hudfärg på ägaren? Och varför är det relevant?

Jag blir helt galen på sådana kommentarer. Hat- och fördomsfulla människor finns det alltför många i Sverige nu för tiden. Tell you what: köp inte bilen, den är för bra för dig...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det var inte min mening att väcka aggressioner. Det finns skit bland alla kulturer, iof har jag lite lättare att förstå min egen kulturs skit... Vilket borde vara fullt normalt. Och fördomar finns ju överallt oavsett om man är svensk, arab, kurd, persisk, armenier, assyrier osv osv. Det har man ju märkt ett antal gånger, så vi behöver väl inte kasta skit på enbart Sverige nu... Nu har man dock blivit lite mer vidsynt med åren, fast en del finns ju kvar sen tonåren då dom bokstavligen slogs in i skallen på en utan att man 'fortfarande' fattar varför... Och det beror inte på minnesluckan... Vad gäller bilar och sälj/köp så har kontakten tyvärr enbart varit negativ hittills. Det kan inte vara en slump!? Eller? Den är antagligen en liten grupp som föder dessa fördomar. Sen att kastas över samma kam är ju beklagligt. I tell YOU what: Har inte jag kommit en bra bit på rätt väg eftersom jag fortfarande är intresserad av bilen?

Jag är stolt över mig själv!

Och jag ska sluta med grodor, det har jag lovat många gånger men ibland slinker dom ut ändå
Om vi säger så här, är det någon som kan komma på en rimlig förklaring till att en frisk, ärlig, välskött bil har bytt ägare 7 gånger på tre månader?

Jag skulle leta reda på en annan bil.
Är det option på att få fyra likadana fälgar?

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Kapten: Han har 2 uppsättningar likadana fälgar. Ja + 4 likadana fälgar med vinterdäck som skulle vara till hans fd 7-serie. Intresserad av bilen? Åk å köp! För jag vill helst sälja min kontant...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Så många ägarbyten på kort tid, där dessutom samma bilfirma finns med två gånger i kedjan, tyder mer på halvskumma/dåliga affärer än på dålig bil. Att några tidigare ägare gjort konstiga affärer gör inte bilen dålig.... är den fin och i så bra skick som du säger kan den säkert vara värd att satsa på, även om priset ligger i överkant.
Skulle inte förvåna mig om två eller tre av 'korttidsägarna' dessutom har visst samröre med Saluvagnar i Västerås, om man synar dom i sömmarna....
Det är inte heller ovanligt att en bil köps "tillsammans" av en större familj där alla familjmedlemmar får bruka bilen. Kanske inte så vanligt i svenska familjer men desto vanligare i andra kulturer. Ofta passar man på att byta ägare om bilbehovet minskar i olika delar av familjen. Denna strategi är visserligen vanligare när det gäller betydligt dyrare bilar än en gammal E34.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kan ju vara så att dem har haft svårt att betala bilarna också..
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Gå på magkänslan ! När jag ser tillbaka på mina mindre lyckade bilaffärer så har dom en gemensam nämnare. Jag ignorerade den där rösten i bakhuvudet som sa nej.

528 patrik
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Håller med 528patrik , lyssna på rösten :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Okej att den va fin men de är ju jävligt snålt utrustad,

Inga elhissar bak, ingan farthållare, lilla datorn, inga autoklimat, ingen antispinn. Ok.. de är automatisk avbländad backspegel och skin men de är ju allt :P

32K är jävligt mkt för en så snålt utrustad E34 oavsätt skick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.