AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.008

"Knirkande" bakvagn

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Min 840 knirkar lite väl mkt ibland .. lite beroende på om det är fuktigt ute eller varmt ... kallt å torrt = nästan tyst
Tror själv att det är bussningarna som gnids mot stål som skapar ljudet .. någon sa att det bara är att smörja bussningarna lite.?? smörja med vadi så fall? ...eller kan det vara dämparna tro?

Några tips ?
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Risken är att bussningen som sitter högst upp i dämpartornet är kass. Den måste i så fall bytas fort som fan. Risken är att dämparen går igenom bakskärmen annars.

Se tidigare tråd där jag fick allt förklarat för mig:

Länk

Dock hade jag inte beställt nr4 i bilden, för mina mekare ville inte byta den samtidigt, det var ingen synergivinst. Den kanske behövs ändå, men den är alltså inte enkel att byta när du byter det andra.

Träffar i Holland (Oktober) och Paris (September). Mer info på 8er.org
Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Min knirrar också när det är blött ute,
är helt tyst när det inte har regnat.

Verkar vara så på 840 -93.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Hannes Hannes .. du är så dramatisk :o)

Jo det verkar vettigt att det är den övre bussningen (nr9) .

Det vart inte så jobbigt att byta dämpare på en annan bil jag haft - kanske är knepigare på 8-serien än normalt? .. är det värt att göra't själv .. eller är det kanske rätt överkommligt att lämna in den för denna lilla åtgärd?

Håller med om att det är lika bra att byta det mesta småplocket åxå samtidigt ... Så nr 4 tipset var värdefullt - skippar det denna gång
// Airborn
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Jag tittade på när meken gjorde det denna gång. Har du bytt på en annan bil tidigare, är det troligen inga problem. Tillgång till lyft är nog jävligt bra att ha dock.

och jo, kanske är jag lite dramatisk, men jag vet två fall där dämparen har gått igenom bakskärmen, så jag varnar hellre en gång för mycket än för lite... =)
/Hannes

[Träffar i Holland (Oktober) och Paris (September). Mer info på 8er.org]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.