|
|
|
|---|---|
| iDriven säger att mina bakre belägg bör bytas. Belägg kostar 1200:- hos BMW, bytet cirka 800:- till. Frågan är om man inte ska göra det själv? Jobbet i sig är ju en smal sak, men kommer man förlora något på att inte få den lilla stämpeln i boken? Känns ju skitfånigt att lämna iväg en bil för beläggbyte... | |
|
Jag gjorde det själv, det samma med belägg + skivor fram. Jag anser att jag gör ett bättre jobb än BMW, som stressar igenom allt och bytte därför själv. Det är hur enkelt som helst ! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| <object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" ></embed></object> | |
|
hehe det gick inget vidare Länk |
|
| Jo, jag vet, det är ju skitenkelt, har alltid gjort liknande service själv innan. Jag tänker bara på den där serviceboken...Resettade du iDriven via trippmätarknappstricket? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämplas boken på ett vanligt verkstadjobb? Är väl bara servicen som stämplas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Yes - Jag använde den metoden, vilket BMW också gör har sett. Strunta i stämplen, jag lämnar in bilen för olje byte etc då det är motorrelaterat men gör bromsar, mikrofilter etc själv. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Hasso: På E60 gör den. Servicen är ju uppdelat i småsaker, så man kan få stämpel för följande: Bromsar fram, bromsar bak, bromsvätska, oljebyte, bromsvätske byte, osv.. Ingen INSP l och ll numera, utan CBS baserat. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Dåså. Tack för input. | |
|
Angående service.Mina belägg larmade mitt i mellan två service tillfällen ca efter 1300mil efter service.Jag kör mest motorväg alltså inget onormal slitage.Kan ej BMW garantera att belägg håller till nästa service bör de bytas ju innan.Volvo körde med den principen. Gjorde jobbet själv bara för att slippa lämna in bilen mycket enkelt samt köpte belägg på micro (jurid) 700kr |
|
|
Protos: Menningen med Customer based service är att man inte byter komponenter i onödan. Därför bytter man endast det som bilen vill ha bytt. Om det är 2-300 mil til nästa serivce (för ex bromsar) när man gör ett oljebyte, byter BMW även bromsarna, om du sagt att dom gärna får. Fördelen med CBS systemet är att inga saker byts i onödan, men en nackdel är att bilen ska på verkstaden oftare. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Köp hos BMW, spara kvittot och byt själv är mitt råd. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Håller med VillaRosa: Oavsett om du köper beläggen hos BMW så spara kvittot. Skriv mätarställning och datum på baksidan av kvitto när du utfört bytet. Funkar bra för att hålla historiken för bilen. Personligen så tycker jag att stämplarna inte är det viktigaste. En verifiering skall finnas att service och byten har gjorts på bilen är AO. Om det är hos BMW eller man själv har utfört det kvittar enligt min mening. | |
|
Gillar inte CBS .Bromsbeläggen var jag tvungen att byta de var slut. Har fått larm om microfilter och bromsvätska också men de kan ju vänta till service men det är störade med larmet. Bilen skall fan rulla mellan service tillfällena kan ju inte åka till verkstaden hela tiden(jag snackar om förlorad arbetstid/inkomst). Kan man få ett papper på BMW vad som är bytt på bilen alltså som ett komplement till serviceboken? Håller med om en väldokumenterad bil är guld värd om den skall säljas eller om man skall köpa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.