|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en E36 320 touring 99. har lus läst forumet utan att ha fått svar på min fråga. vad kan vara fel. Det skakar i ratten vid inbromsning. för börjar det lätt och nästan obemärkt vid höga hastigheter. för att sedan öka i kraft och vi lägre hastigheter. hela förloppet från byte till fel tar ca: 2 månader. Har bytt belägg och skivor vid 4 tillfällen och på två olika verkstäder. verksad 1 (segersjö, tumba sthlm) 1:a byttes belägg+skivor till mekonomens kan tilläggas att balansering fram&bakvagns justering & byte av styrtagar HF. & HF + nya sommardäck på org aluf. 2:a byttes belägg+skivor till mekonomens på garanti. 3:e byttes belägg+skivor till orginal och bakre länkarmsbussningar byttes oxå verkstad 2 den berömde perra (Bil & Motorteknik Huddinge, sthlm) 4:e byte av belägg+skivor, spindelleder och renovering av bromsok (blästring av rost ) balansering av samtliga däck och fram&backvagn justeringen men problemet kom tillbaka efter c:a 2 månader igen. håller på att tappa tro på BMW.. perras senaste diagnos är att ett glapp i styrleden kan bidra till skakningar i framvagnen när det svängs som i sin tur kan ge upphov till ojämn belstning på skivorna vid inbromsning. Detta bidrar till att förr eller senare skivorna slår sig sakta men säkert.. Perra va inte säker på att ett byte skulle hjälpa men han hade inget annat förslag.. problemet är att skiten (styrleden) kostar 8000kr + arbete.. det känns inte som det är motiverat att testa och byta den. vad göra ..?! | |
| Hur mår hjullagren? | |
|
Vet ej. låter inget har har åkt 5000 mil med bilen hittills. Antar att de mår bra. Bilen har varit hos den store BMW doktorn (Larssons bil & motor teknik) och han har inte nämnt ngt. (bilen har gått 13.5´mil) |
|
|
Hej Har du kollat dina hjulinställningar ..om det är för mycket To in eller To out (ursäkta för stavfelsnisse)...om hjulen står fel och du har glapp i styrleder så kan du få skak i ratten ....det hade jag ..nu är ratten helt stilla ! |
|
| Är glidpinnarna riktigt rengjorda och uppsmörjda? | |
|
RobertBMW:: sist bilen va inne för 4 månader sen hos bil och motor teknik i huddinge ställde de in fram o bakvagnen. Jag vet vad för mycket och för lite toein.. men jag utgår från att de vet vad de sysslar me, speciellt efter att ha läst de många inläggen där folk strö beröm över Per Larsson som man strö socker över jordgubbar ( ja jag älskar jordgubbar me socker på) |
|
|
Backard :: Jag vet inte exakt vad glidpinnar är men jag misstänker att det är ngt med bromsoken.. och de renoverades sist bilen var innen hos bil och motor teknik i Huddinge. |
|
|
en sak bör jag tillägga. Vibrationerna finns inte alltid där, än så länge men det kommer att komma (skivor som slår sig)... De kommer vid olika hastigheter och vid olika hårt jag bromsar inte. finns inget mönster att ta på. alltså inte skivor utan framvagnen .. eller är jag ute och cycklar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.