|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 320 -99 som går rätt ryckigt mellan 1500-2000 rpm. Har nu efter en genomgång under huven hittat en slang som är halvt av. Verkar vara en liten luftslang som gör en avstickare från den stora slangen från luftfiltret. Jag är inte alltför duktig på motorer och undrar därför: 1. Vad är detta för slang? (se bilderna på länkarna nedan) 2. Är felet allvarligt eller kan jag köpa lite vulkaniserande tejp och laga det själv? Bilder: Länk Länk Länk Tacksam för all hjälp! | |
| Oavsett vad slangen har för uppgift så är min rekommendation att du köper en ny omgående...Tjuvluft efter luftmassemätaren kan göra att bilen får allt för snål blandning vilket inte är bra... | |
|
Det är där de brukar gå sönder. Den lilla avstickaren går till ventilen som reglerar tomgången. Du kan säkert laga det tillfälligt med vulktejp, men du bör ju snarast byta ut den mot en ny. De är inte farligt dyra har jag för mig. Det är ganska bökigt att komma åt slangklämmorna på gasspjället och tomgångsventilen, men det går. :-) |
|
|
Aha ok, tack. Kan detta slangbrott vara anledningen till att bilen går ryckigt och är svag på låga varv? Inte bara vid start utan även tex vid långsam körning på 2an. Jag har nämligen haft detta problem i snart ett år och även haft den inne på verkstad för diagnos. Vid datordiagnos fanns inga utslag för fel, så jag fick tillbaka bilen utan att dom hittat något. |
|
|
Absolut, Ditt hål är förhållandevis stort i förhållande till totala luftbehovet vid litet effektuttag. Datorn mäter en luftvolym (före hålet) och skickar in bensin därefter. Om det kommer in tjyvluft kommer motorn att gå med helt fel blandning > ryckig gång. Verkstäder....sätt en snigel i ögat på dom ;-) |
|
|
Den slangbiten kostar inte många kronor men är lite småbökig att byta. Det underlättar väldigt mycket om du tar bort plastbiten som sitter bakom hjulhuset och skärmar av mot bromsventilen. (jag upptäckte att den var demonterarbar när jag nästan var klar med slangbytet och jag hade svurit mer än en gång åt att det var så trångt att man behövde utveckla både en och två extra leder på armen när man jobbade med detta....) Plastbiten sitter med skruvar som vrids ett kvarts eller ett halvt varv - har grepp för fingrarna. Du ser en skruv strax till höger om där du ringat in ditt problem på bild två - skruven sitter mellan din röda ring och den veckade slangen som går mellan motorrummet och "bromsventilutrymmet". Det är bara att dra tätningslisten överst rakt upp och försiktigt lyfta alla slangar och sladdar rakt upp innan du lossar plastbiten! Luftburken måste bort också... För övrigt kan jag säga att även min verkstad missade detta - jag hade klagat på att det kom ett högfrekvent pip ibland - mycket irriterande! Vanligt fel! När jag köpte slangen på reservdelssidan sa han att de sålde rätt många sådana... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar Johan B för guiden inför bytet. Idag gjörde jag en tillfällig lösning och drog några varv med Mekonomens självvulkande tejp över hålet och det gjorde susen! Problemet med ryckig gång på låga var försvann helt och hållet och även det högfrekventa pipet som jag också hade problem med försvann! Kanon att jag äntligen hittat felet! :) Kan du tipsa mig om någon reservdelssida där jag kan beställa slangbiten? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.