AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.516

Run-Flat däck både fram o bak

M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Hej. Jag undrar om någon vet om man kan ha Run -Flat däck bak och vanliga fram. Jag skulle nämligen behöva byta fram och tänkte köpa vanliga för jag är ej nöjd med Rft ljudnivå men bakdäcken är ej halvslitna så jag tänkte att dom kunde köras slut innan dom byts.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

nej, du får inte blanda olika däcks typer.
Man får inte ens ha olika hastighetskoder, även om de är högre än det föreskrivna.

//Håkan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RFT-däcken har väldigt styva stommar - kan nog bli riktiga problem om du blandar vanliga däck med RFT!

Jag skulle bytt ut rubbet i ditt fall - kanske går de halvslitna däcken att sälja...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Den dag det är dax att byta mina RFT så tänker jag bara byta dom bak till vanliga däck.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du ska ha olika däck på olika axlar?

Jag är helt nollad va de häller run-flat däck, men jag hade ju utan vidare omtanke satt på andra däck på tex framaxeln och de sitter run-flat bak.
Varför inte?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håkan,

Räknas RFT-däck och vanliga däck som olika "däckstyper"? Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli värre än att sätta 2 olika fabrikat av vanliga däck fram och bak.

M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Tack alla för era inlägg. Jag fick höra av en som jobbar på Bmw och han trodde inte att det skulle vara några problem att ha det som jag tänkte,han sa att han hade kört bilar som var utrustade så,bara så länge jag hade samma däcktyp på samma axel.
M.JOHAN

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du får ha olika däck på bilen. Men inte på samma axel och det handlar det inte om här. Håkan: Olika däcksfabrikat är inte samma som olika däckstyp.

Så olika är inte RFT däcken att bilen kommer att få konstiga köregenskaper om du har RFT på en axel och vanliga på en annan. Du kan gott göra som du tänkt, dvs köpa nya framdäck och slita ut bakdäcken.

//Lövet
M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Tack Andreas(lövet).Jag tror nog att det blir så, 2nya framdäck utan RFT och sen slita ut bakdäcken. Ska bli intressant o höra skillnaden.
Tack för ett bra forum.

M.JOHAN

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Texten nedan är tagen från Vägverkets hemsida. Länk

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

//Håkan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håkan,
Dom flesta vet att man inte får ha däck av olika typ. Frågan är vad som är olika typ? Vinterdäck och sommardäck är olika typer av däck. Ett däck med kraftigare stommar som tillverkaren benämner Punkteringssäkra är för mig ett vanligt däck med just kraftigare däcksidor. Har vägverket någon annan uppfattning?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
RFT och 'vanliga' däck är definitivt två olika typ av däck!
De kraftigare däcksidorna gör att däcket får en helt annan karaktär.

//H
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vadå helt annan karaktär?
Så länge de kan rulla är de väl sak samma? :P
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men Håkan, tycker DU att det är 2 olika däck eller tycker vägverket det? Det är det som är det väsentliga.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

om INTE RFT däcken och de 'vanliga' skiljer sig åt, varför vill man då byta ut RFT däcken???

Jag hade själv gjort som M.JOHAN och bytt ut RFT däcken och kört med olika däck fram och bak. Man skall dock inte bli förvånad om bilen beter sig konstigt. Angående min tolkning och Vägverkets så tycker jag att man skall ta kontakt med Vägverket för att får ett korrekt svar på frågan.

Mvh Håkan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför svarar du att man inte får ha dom två däcken då?? När du nu säger att du inte vet "säkert".

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"om INTE RFT däcken och de 'vanliga' skiljer sig åt, varför vill man då byta ut RFT däcken???"

Dum fråga. Ingen har sagt att dom inte skiljer sig åt. Kanske av samma anledning som att man vill byta ut sina pirelli P7 mot bridgestone potenza för att man gillar egenskaperna bättre....

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Anders S., Detta var egentligen igen fråga, mer ett påstående.
Du ser att det går att utläsa på formuleringen och antal frågetecken.

RFT däcken spårar och väsnas.
Saken med RFT är ju att det går att köra med punktering och det kan du inte göra med ett 'vanligt' däck. Detta gör att RFT är EN typ av däck och de 'vanliga' är EN ANNAN typ av däck. Jag hoppas att denna förklaring gör att DU Anders S. förstår.

//Håkan
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Ringde svensk bilprovning imorse i annat ärende men passade på att fråga om det gick att blanda RFT med "vanliga" däck och fick svaret, inte direkt förvånande, att "det är inga problem".

Skilj på tro och veta, trist om det orsakar negativa konsekvenser för andra.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håkan, ge dig nu.
Du svarar i första inlägget: "nej, du får inte blanda olika däcks typer." Inga frågetecken vad jag kan se.

Varför svarar du rakt upp och ner om du inte vet. Jag har flera gånger frågat om det är din uppfattning (gissning) eller om det är vägverkets. Du får gärna gissa för min del, jag har inga problem det, men det är tråkigt om du ska låtsas som att du vet när du inte gör det.

Btw, jag vet vad RFT är för något.

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Utan att lägga mig i den juridiska debatten kan jag säga att det i praktiken funkar bra med att ha rft (pirelli euforia) fram och vanliga (goodyear eagle f1 assymmetric) bak. Bytte endast bakdäcken då dessa var slitna, och framdäcken har kanske två säsonger kvar. Frågade däckkillen på alven och ingvarsson i smålandsstenar och det skulle vara ok. Efter snart hundra mil har jag inte upptäckt några problem, annat än att jag gått upp lite i tryck på bakdäcken för att få samma "styvhet". Ljudnivån är avsevärt lägre, spårkänsligheten ungefär densamma, komforten märkbart förbättrad. Detta gäller en 130 med m-paket och olika dimensioner fram och bak. Så mitt tips är att byta de två du behöver byta och vänta med de andra! Känns annars lite som att kasta pengar i sjön. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.