|
|
|
|---|---|
| Har fått ett malande oljud ivhastigheter mellan 60-120 km/h, tycker det tystnar lite vid vänstersvängar. har hissat upp och greppat kl 6 men inte kännt något glapp på något ljud. Svårt att höra om det är fram- eller bakifrån ljudet kommer. kan det vara något hjullager ändå? Andra förslag`? | |
| Jag fick ett "vinande" ljud på en av mina bilar...Det lät som om det var höger hjullager bak...Detr visade det sig dock vara vänster hjullager som fått vatten i sig pga att föregående ägare inte monterat packboxen till lagret korrekt...I mitt fall kunde man höra en MYCKET svag skillnad i ljudnivån när man svängde fram o tillbaka...E39 hade ju lite strul med hjullagren, främst bak, iofs vanligast på tidiga bilar men men... | |
| Jag har också hört ett sådant ljud bakifrån fast vid vänster svängar.. är det något man kan köra runt på eller bör det åtgärdas? | |
|
Har liknade fel på min 528.Mellan 40-100km/h så har den ett malande/sjungande oljud, ljudet är så kraftig att det ger resonanser (eller om det är resonanserna som ger ljudet?). Det tystnar när man svänger höger. Jag har bytt höger framhjulslager men det hjälpte inte. Inte verkar det ha varit något fel på det inte heller verkar vänster vara dåligt när man känner på det. Ideer? /// Kristian |
|
|
Bytte vänster hjullager och det hjälpte, det lät som det var småsten i lagret men trots det så kände man inget glapp i hjulet. Men fortfarande så har den ett missljud som kommer stötvis med ca 1sek intervall när man kör ca 100km/h. Ljudet var samma men mycket kraftigare före jag bytte lagret. /// Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hjullagren av den typ som sitter på E39 blir normalt inte glappa utan det bara låter när dom blir dåliga ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har liknande problem, men det låter som något tickar till vid varje hjulvarv bak främst när jag saktar in (släpper på gasen) inte lika markant vid acc. ingen skillnad om jag bromsar eller inte, ej heller vid drag i handbroms. Kommer mer markant när jag kört ett tag dvs något blivit varmt. Funderar så på vad det kan vara, troligen ett hjul lager bak, bilen har ju trotts allt gått 25.000. Dessutom har jag vibrationer men det är väl som vanligt bakvagnsbussningarna har ju kört 10.000 sedan förra bytet =) Har någon några andra förslag? /Fredrik |
|
|
Nu har jag bytt alla 4 hjullager men det pulserande oljudet är fortfarande kvar. Spelar ingen roll vilken växel man kör i inte heller ändrar det om man svänger. Ljudet börjar nu vid ca 80km/h. Omöjligt att säga variftån det kommer. Idér? Kan det vara stödlagret? /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.