AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
751

Vad är oddsen för att en ny lampa är trasig?

Tog mig tid att fixa mitt högra helljus som varit paj ett bra tag. Trist nog så funkar det fortfarande ej med en ny lampa.

Då är frågan, vad är oddsen för att en ny lampa från macken är trasig? Om ej så är det väl något större knas.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om det är din 525i -92 det gäller, är oddsen ungefär 100% att du har en dålig lödning i din LKM (ljusreläbox). Ytterst vanlig åkomma på E34 (och E32).
Boxen sitter vid säkringarna, i vänstra 'facket' under huven framför vindrutan.
Är du lödkunnig, finns det mycket god chans att fixa boxen - koppla loss batteriet, dra ur boxen, snäpp loss plastkåpan från kontaktstycket och dra ur kretskortet ur kåpan. Ta sen en lödpenna och gå över alla lödningar - lödningarna brukar med tiden lossna king reläernas 'ben', pga vibrationer och värme.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Eller så letar du "ny box" på skroten...jag betalade inte mycket för min till E32.an på skroten dvs ett ytterst begränsat antal femtiolappar,fungerar fortfarande efter x-antal år :)

Men jag tror också "oerhört starkt" att det är någon av LKM boxens lödningar som "släppt"..
Men som sagt,smidigt att bara trycka i en ny box från skroten,fungerar inte det så får du antingen kolla de dåliga lödningar/na själv eller lämna in till en bilelektriker som kan se OCH löda..

Mvh Janne.
Det är ej på min e34 utan på min Mercedes. Men jag tolkar det som att det ej är speciellt troligt att nya lampor från macken är trasiga...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har då aldrig varit med om att någon lampa man köpt varit trasig..
Men någon gång ska man väl få höra talas om det också...kanske nu då ;)

Mvh Janne.
Jag har köpt ett trasigt tändstift. Det tog en säsong innan jag kontrollerade det eftersom jag förutsatte att det var omöjligt och att det var motorn som var trasig å andra sidan blev jag en bättre seglare utan motor. Att kryssa till en båtplats en bit uppför Svartån i V-ås var lärorikt.
Så visst kan man ha otur när man köper tillbehör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.