AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.134

Bmw 318ti cpt som första bil?

Sida 1 av 2
Hallå där, nu på sistone har jag börjat kolla runt efter första bilen, har ca 30k som budget och har för tillfället fastnat rejält för denna: Länk
Har frågat familjen m.fl angående den, deras åsikter är att den har gått aningen för mycket samt att jag borde försöka sikta på en nyare bil. Då jag har en tendens att bli ganska envis så är jag fortfarande såld på compacten.
Letar i stort sett efter en bil som kommer rulla på fint i några år framåt samt har ett fint yttre, inte alltför stor heller, å då är compacten i stort sett drömbilen för mig.
Kommer knappast tokköra utan blir väl till och från jobbet samt möjligt lite till.

Tack så mycket på förhand.

(ber om ursäkt om jag skrev det här i fel forum, även om jag inte kunde hitta något lämpligare - möjligen värdering? fast då det snarare handlade om råd och inte så mycket om värdering så valde jag det här)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att modellen är ganska lämplig som första bil.
Dock inte den BMW modell som har bäst krocksäkerhet.

Läs begagnatguiden för tips och råd om vad du ska vara extra uppmärksam på när du kikar på bilen.

__
Min bil:
Länk
jovars, begagnatguiden har jag koll på. Finns dock lite tvivel då den är relativt gammal och har gått aningen mycket, vill ogärna bli tvungen att byta ut dyrare/allvarliga delar inom första halv/helåret.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sladdvänlig bil(likadan bakaxelkonstruktion som E30) ska man tänka på..iaf vintertid.
Vettig bil tycker jag också...det där med att du ska skaffa en "nyare bil" anser ju jag inte är riktigt relevant när du pratar bil i den klassen...Handlar om hur ägaren+f.d ägare servat o skött vagnen ifråga....Inte om du ska ha en "95.a eller en nyare 98:a "
Man ska naturligtvis kontrollera bilen så att den ej är behäftad med allvarliga fel såsom toppdefekter eller andra mekaniska defekter,rostig,skador under(pga dikeskörningar el. dyl.) t.ex +historik annars.
Att säljaren är den som äger fordonet+ att bilen inte är behäftad med någon ytterligare kostnad som du måste ta senare(skatteskuld t.ex,lån på bilen etc.)...viktigt!

Kolla begagnatguiden för bra tips(finns här till vänster)..

Sedan så tycker jag att det är en snudd på perfekt förstabil,hyfsat pigg motor och billiga mil annars om inget oförutsett händer...Men om du tycker att man måste ha en bil med aktivt antisladdsystem så är ju inte en Compact utan detta tillbehör riktigt rätt bil...säkerheten du vet ;)

Ja..försäkringen är väl det jag skulle kunna tänka mig är lite dyrare för dig än om du köpt en Toyota eller nå't..
Kolla vad just du kan få för "premie".

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ah, en PRO-medlem så trevligt. De får givetvis företräde i kön och blir besvarade av intelligentian av forumet som du ser.

Klassikern på Svensksålda bilar är att de för tillfället 1995 hade strålkastarspolare(identifieras genom att man ser små svarta pluppar nedanför strålkastarna).

Nu kan detta vara en av de cirka 50 bilar som kom till BMW Sverige vid 95-96, på avigvägar kan man säga. De var egentligen producerade för att säljas på den Brasilianska marknaden men den var vid tidpunkten inte kapabel att hantera dessa vagnar rent ekonomiskt, därför hamnade de hos Svenska BMWåf.

Alltså kolla i Serviceboken att dels utrustningslistan finns på sidan 3 finns där samt att relevanta servicestämplar syns och är regelbundna.

En bra bil bör testas på lämpligt ställe efter man provkört den rejält i tystnad.
En dålig bil där talar ägaren för bilen istället....

Kolla även antalet ägare om möjligt.

Bilmodellen är helt korrekt valt. Motorn tillsammans med 316i är de bränsleffektivaste. Ta god tid på dig att provköra ett flertal vagnar fysiskt så ser du vilken som kommer bli bästa köpet.

Min rent personliga åsikt är att det där med krocksäkerhet mer hänger på förarens kapacitet och tilltro till sin förmåga att förstå trafikreglerna och hålla avstånd än något rödvinspimplande EuroNcapinstitut. Det var i alla fall vad min trafikpedagog(belgiskt ursprung på honom) höll med om när jag fräschade upp mina trafikkunskaper genom den obligatoriska 10-åriga repetitionslektionen hos en trafikskola. Däremot så fick även jag anmärkningar:)

Mvh
Asken
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
den var ju välutrustad även om den saknar antispinn men det kanske inte fanns till den årsmodellen? konstigt att det står att den är svart men är blå på bilden? jag äger en compact inte min förstabil men den andra i ordningen och jag är nöjd än så länge även om e30 var mer speciell. men som bruksbil är den perfekt.
Har tittat på den bilen ett tag till frugan och tror du kan göra ett vettigt köp.
Perfekt blandning av körglädje och ekonomi samt lättkörd och lättparkerad i stan.

Bilen är billig att försäkra,relativt låg skatt samt drar inte SÅ mkt soppa.
Trycker du på lite så händer det en del även om det inte är någon raket.

Lättlastad bil som med fällbart baksäte lastar in förvånansvärt mycket.

Bilen i fråga har varit till salu länge av någon anledning men bilmarkanden är som den är och folk har "missat" compacten, 318 låter fjuttigt i folks öron men bilen är inte så tung och har ändå 140hk vilket räcker.

Mitt råd är: Ut och provkör den och en annan likadan så du har något att jämföra med. Känns bilen ok ge säljaren ett bra bud och slå till!

Sen önskar jag och Asken med flera dig välkommen till Compactmaffian!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Jag har ägt en 318ti och det är en riktigt trevlig bil.
Den är inte så jättevanlig på vägarna och förhållandevis pigg.
Fäller man baksätet så får man in massor av prylar.

man bugar och bockar för alla svaren, så det ligger till nu är att jag ska ringa när jag får tid och då står det till hur många ägare bilen haft samt hur bra skick han har haft den i, vad han har bytt för delar, några större fel? samt kvitton till sådant.

(bara jag som finner det skumt att han har 4 andra bmw's till salu?)

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då är det kanske en hobbybilnasare? Skumt är det nog inte men bilar som haft samma ägare i minst 3 år brukar vara det bästa köpet är min erfarenhet.
Mvh
Asken
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

jag kan bara instämma med de andra, en -ti är en trevlig och ekonomiskbil med bra drag i. Mycket varvvillig motor. Jag har luftat min på bana och det svängde bra...
Sjyst bränsleekonomi också blandadkörning 0,73 och 0,85 i stan.

Hoppas att du hittar en bra och problemfri bil.

Gr8ride
någon som vet säkert om den här modellen har antispinn? eller om det möjligen kan variera
Vet inte om 318ti har det eller kanske bara på vissa årsmodeller?
Min 323ti -99 har det iallafall. Har för mig det blev standard en bit i produktionen.

Knappen sitter isåfall till vänster om ratten och benämns ASC

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Ser ut som en trevlig bil, men om den inte har varken antisladd eller antispin så ifrågasätter jag en sådan bakhjulsdriven bil till en som precis har fått körkort. Förslagsvis väljer du en bil med framhjulsdrift :) Eller en bil med antisladd/spin på.

Asken:
Till viss del håller jag med dig angående ditt resonomang när det gäller krocksäkerhet. Men inte helt. Om du råkar ut för en olycka kommer dessa stjärnor på EuroNCap alltid att ha betydelse oavsett hur man ser det. Sedan får vi väl inse att människor gör fel oavsett hur långt avståndet är eller hur sakta man kör. Hastigheten minskar konsekvensen av en olycka men det gör även en säker bil.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har precis köpt förstabil själv, och tittade länge på en compact. tycker om modellen. Men till slut så blev det en 328 E36 i stället. Förmodligen för att jag är rätt gasglad. Titta på lite större motor är mitt råd, det det blir dyrare tar det igen i glädje.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Antispin blev standard 97, många beställde det som tillval 96 däribland jag.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är du säker på det? Brorsans sv-sålda E36 compact från 97 saknar ASC.

__
Min bil:
Länk
Mugge:
Jag är säker angående sedanen. Compacten är jag osäker på.
Det var nog 98 det blev standard på compacten.
skulle ringa och höra idag om den hade antispinn men fick då reda på att den var såld. Så nu lutar det mot en opel vectra ;p då jag inte lyckats hitta någon annan fräsch bmw som inte gått allt för långt.

tackar så mycket för alla svar ändå!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
nej nej nej, köp inte en vectra. Det är skitbil utan desslike.
Bästa tipset är att vänta tills rätt bil dyker upp.
Campisar finns det gått om även om ti modellen är lite ovanlig så finns det även 323an. jäkligt kul bil med lagom effekt.
Bästa tipset är...ser du annons på rätt bil stick och kolla direkt på den, kan du inte själv bedömma bilens skick ta med någon som kan!
Vänta inte 3-4 dagar på forum svar för då är en bra bil såld!

Sen vet jag inte varför man ska vara försiktig med bakhjuls drift. Bilar utan antispin osv. jag körde 02/e21 med färskt kort och det gick jäkligt villt till men aldrig i gropen för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.