|
|
|
|---|---|
|
Vid kallstart bluddrar och puttrar den i ca 10 sekunder. Orkar inte hålla tomgången. Man får hålla den på ca 2000 varv de 10 sekunderna, sen håller den sig. Efter typ 30 sekunder så går den bra som vanligt. Finns heller inga andra symptom vid körning sen. Har bytt 3 torra och spruckna slangar till kallstartsventilen som jag trodde var boven, men utan resultat. Den drar soppa som f*n också. Vad kandet vara. Är det så enkelt som att byta kallstartsventilen? Är himla irriterande, Går ju så bra i övrigt. Är inte duktig på att meka. Ska men behöva lämna in till BMW Solna? Bernsa | |
|
Okej. Har nu bytt kallstartsventilen. Allt har blivit lite bättre, men inte bra. Nu behövs det bara ca 5 sek innnan den går rent vid kallstart. Måste dock hålla gasen. Tomgång blev lite lägre också, ca 600 varv. Vad ska den ligga på normalt? Men likadant när man kopplar ur från högre varv, då dör den ibland... Tänkte att det kanske hade med dåligt batteri att göra, men nix, bra laddning. Vad mer kan jag titta efter? /Mkt irriterande, på en i övrigt perfekt bil :( |
|
|
Har du kollat tomgångsmotorn?dessa brukar klägga ihop(blir nån knepig tjock olja i den och själva ventilen går för trögt för att hinna med) nr 17 på bild Länk demontera,i med wd40,skaka runt och den blir ren till slut |
|
| såg att du har problem med förbrukningen på bilen med,har du kollat på lmm?, ir har du möjlighet att prova en annan? | |
|
Det är den som jag bytt. Fick en sån (nr 17) först när jag beställde på BMW, fast den till min bil ser inte likadan ut/passade inte, så jag bytte. Är dock enligt uppgift samma pryl. Men vad är skillnaden på en tomgångsmotor och kallstartsventil? Samma sak månntro? Vad är lmm? Prova en annan är svårt, köpte den ny. Har dock inte hunnit mäta förbruckningen ännu, kanske blivit bättre? |
|
|
vad har du för chassi nr,alt reg på bilen?(vill veta vilken motor som monterad från fabrik) Finns en hel del versioner på motorn beroende på vart bilen exporterades tror jag. kallstartsventil och tomgångsmotor har nog inte mycket gemensamt |
|
|
Schyst! XTK935 |
|
|
Du har ett sånt här insug??? Länk |
|
|
Pja jo, ser ut så tror jag.... Sorry, har inte någon bra koll... |
|
|
ok.du ska ha detta insug,finns inga alternativ på nya real oem Länk luftmassemätare ir luftmängdmätare ser ut så här.nr 1 på bilde Länk Hade du bytt prylen (nr 1) på sista länken?? |
|
|
Nejnej, den har jag inte bytt. Kan det vara den!? Rengöra? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
LMM på din motor är av klafftyp,och en rengöring av den gör varken till eller från. Men man kan därimot ställa in den,och rengöra kopparbanan under det svarta locket(obs! mekaniker kan) Om bilen går rent för övrigt,så lär den säkerligen vara hel,men en justering kan göras. Varvtalet vid kall motor,brukar ligga på ca 1000rpm,men sedan gå ned till ca 700-800rpm vid varm motor. Hur mycket drar den? Kollat stiften? Mvh Patrik |
|
Okej, då är det inte LMM tror du? Jag mätte bränslet innan jag bytte tomgångsventilen, och då drog 1,25/l blandad och (obs!) mkt lugn körning. Hm nej, inte kollat stiften. Att dom inte är sotiga eller? Ok, då kan jag nog höja tomgången lite. Var/hur gör jag det? b2600: "kallstartsventil och tomgångsmotor har nog inte mycket gemensamt". Men var sitter kallstartsventilen då? Mvh Peter |
|
|
1.25 i förbrukning är väl ganska normalt på m30?? jag är inte hundra på denna kallstartventil.men har för mig att kallstarten sköts via en tempgivare kopplat på kylvätskan som sedan sänker bränsleblandningen i motronicen ir nått,jag ska genast snoka i real oem tomgången justeras väl på tomgångsliden? |
|
|
Dom här två komponenterna är det värt att även göra en kontroll på nr 3 och 13 på bild Länk |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Håller med om att 1,25 låter ganska normalt för blandad körning. Skulle prova byta stift,rotor och fördelare först,och sedan även mäta upp tändkablarna,och kolla att de håller samma värden. Mvh Patrik |
|
Satt bara och funderade(sömnlös),spridarna kan ju läcka igenom ibland när motorn är avslagen. symptomen liknar/påminner lite om slitna/otäta spridarmunstycken iaf |
|
|
1000 tack för ert engagemang, verkligen! Men nu blir det nog lite för avancerat för mig. Får nog tyvärr lämna in bilen. Har hört att många pratat väl om Larssons Bil & Motorteknik? Eller finns det någon bra i Solna-trakten? Patrik? |
|
Solna trakten är lite fel sida för mig,men P.Larsson Bil & Motorteknik, kan jag varmt rekommendera. Har hört gott genom åren om Bromma Bil och motorteknik med,men aldrig provat själv. Länk Mvh Patrik |
|
Okej tack. Motorteknik ligger jättenära mitt jobb. Provar dom! Men lär väl ändå dra iväg i kostnad när det är ett sånt här skumt fel..... :( |
|
|
Undrar på nytt: Var siter själva tomgångsventilen alternativt vartalsventilen. Jag hat ju som sagt bytt en av dessa. Men innan jag lämnar in bilen på verkstad, så vill jag kolla detta först. Måste ju vara nån av dessa som orsakar problemet. I övrigt tänker jag skiriva ut denna tråd och visa meken hos Motorteknik! : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.