|
|
|
|---|---|
StarkSenap |
Vad är burken bredvid den bakre ljuddämparen till för? Denna saknas på min bil och vill veta om den har någon vettig funktion. Bilen är en 540iA E39 |
|
Efter att ha läst andra trådar här på forumet så har jag förstått att extraburken dämpar jobbiga resonanser. Sådana som brukar uppstå vid vissa varvtal och/eller viss dellast på motorn. ------ BMW CS #04839 |
|
StarkSenap |
oki, då vet jag det. tack. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Och jag trodde BMW ledde utvecklingen men de tycks använda stenåldersteknik när det gäller avgassystem. Det här med dubbeldämpare bak och blindburk kallas Helmholtz principen efter en professor Herman Ludwig Ferdinand von Helmholtz som klurade ut detta. Det som är anmärkningsvärt att han dog 1894 !!! Man blir förvånad. klippt från min 540 blogg 2005-11-25 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vänd på steken, en del genier låg långt före sin tid då :) Bayerische Motoren Werke |
|
| Å andra sidan sitter det en 4-takts kolvmotor i bilen, något som inte uppfanns men förädlades till fungerande form av Nicolaus Otto, och därför kallas motortypen ibland ottomotor. Nicolaus Otto dog 1891. | |
|
Å ena sidan uppfanns turbon 1905 av en tysk professor vid namn But.... Nya moderniteter är oftast gamla ide´er som förfinats! |
|
|
Dubbla slutburkar bak ersattes av enkel större burk runt -99. FP |
|
|
Och idag ersatte jag mina dubbelburkar med en enkel fullflödesdämpare i rostfritt. ;) Låter riktigt trevligt, utom vid 85-95km/h på femman där det blir just resonans numera. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.