AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.202

Hitta tidigare ägare till tysk bil

wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Hej!
Jag är sen i maj en lycklig ägare av en bil som importerades från BMW i Leipzig 2004. Det finns bra dokumentation på bilen och för att ytterligare stärka den skulle jag vilja söka reda på de tidigare ägarna i Tyskland. Är det någon som vet hur man kan gå tillväga?

Kontakta vägverket i Örebro och be att få en kopia på regbeviset från Tyskland som numera finns hos dom

Där får du namn och adress på samtliga ägare i Tyskland

Beviset kallas Fahrzugbrief eller FZB förkortat.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Hej! tack för svaret! Har vv regbevis även för bilar som importerades 2004?
Ja det har dom
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Istället för att fråga om min import, hur långt tillbaka har de konfiskerat det tyska regbeviset? (Min importerades i januari 2001 ;-)
Detta är jag också intresserad av då jag försöker få tag i det tyska beviset till en bil importerad 1987, vilket INTE ligger bland alla andra gamla dokument i riksarkivet. Slängs de bara bort?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Vägverket hade inte mina handlingar utan jag var tvungen att ringa bilprovningen som tydligen satt på dem. Den första tjejen jag snackade med (på bilprovningen) verkade tycka det var en underlig förfrågan och sa flera gånger att man måste beställa handlingarna nånstans ifrån.

Jag blev sen vidarekopplad till en annan tjej som verkade veta bättre och skulle hjälpa mig. Man kunde få dem på antingen fax eller post. Jag försökte få dem på epost eftersom man kan få besiktningsprotokoll på epost, men det gick inte. Jag har ingen fax så det fick bli posten. Nu hoppas jag att de dyker upp i brevlådan inom nån vecka :-)

Tack till wigert som tänkte tanken och startade tråden och tack till Tallviking för tipset hur man går till väga!
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Mina resultat hittills:

Ringde VV, de har möjligen regbevisen på bilar importerade efter juni 2005, för efter det datumet började Bilprovningen sända dem till VV. De sade dock att de normalt sparas endast i 6 månader?!

Ringde Bilprovningen. De tog alla uppgifter och lovade att skicka regbeviskopian per e-post (!) så snart som möjligt. Vi får se hur länge det dröjer! Ska bli spännande att se.

wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Idag, två dagar efter att jag pratade med Bilprovningen kom min bils gamla FZB på e-post, som ett scannat dokument. Imponerande snabbhet och service från Bilprovningen! Nu skall jag söka mer information om bilen via de två tidigare ägarna (BMW och en privatperson)!

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Samma här! Idag hade jag fått ett brev från Bilprovningen med en mängd dokument i som var kopierade i en förmodligen ganska usel kopieringsapparat.Det går dock att läsa och jag är också imponerad av snabbheten och servicekänslan hos Bilprovningen!

Tyvärr så är inte servicekänslan på topp hos alla på bilprovningen. Jag försökte reda ut några oklarheter angående en importerad 528 förra året. När jag fick kontakt med stationschefen på bilprovningen där bilen var reggad så vägrade han lämna ut regbeviset från tyskland eftersom han ansåg att jag inte hade med det att göra. Han blev t.om förbannad för att jag ringde och frågade efter papret.

Bilprovningens kundtjänst däremot är alltid snabba när man vill ha kopior på besiktningspapper från dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.