AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.920

Biodiesel i X6an?

dw
2
dwikberg
X6 3.0d -08
Precis köpt den nya X6:an och som sann miljöentusiast börjar jag fundera på huruvida det går att tanka biodiesel i denna. Läste om ett system som heter Smartveg (www.smartveg.com) som innebär att man har biodiesel i en separat tank som den börjar pumpa när motorn uppnått en viss temperatur.

På tanklocket i bilen står det dock "Biodiesel additive" med ett kryss över så det gör mig lite nojig..

Någon som har några idéer?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle inte våga tanka något annat än vanlig diesel.

Mvh
dw
2
dwikberg
X6 3.0d -08
Precis, men OM jag vill tanka biodiesel, vad skulle man behöva göra och vilka effekter kan det ha på motorn?
Nautiluz
Länk

Desverre på Norsk..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
sänd frågan till BMWs tekniska avdelning på importen(084706000) så kan de säkerligen hjälpa dig. Jag har läst lite om de senaste partikelfiltren och mig veterligt kan RME vara en problematik bland annat där. Högtekniskt kvalificerade produkter

Det du alltid kan göra är att nyttja Preems diesel som är den minst skadliga av vad jag förstår på information som är förfogbar, samt nyttja el eller dieselvärmare(mindre utsläpp med varm motor då den startas) samt köra med förstånd. Din bil har ju den mindre av de 2 förfogbara dieselmotorerna på X6 så det är ju ett litet steg det med. Dubbfria däck samt minsta förfogbara däck/fälgar gör sitt det med.

Jag personligen hade inte tankat biodiesel i en ny dieselbil pga just tekniken, dock äro din andemening god.

Fler sådana hära X6 förare och världen blir lite bättre:)
Mvh
Asken
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Det finns en syntetisk diesel som ett svenskt företag säljer. Man har kört bussar på detta under en testperiod. Den syntetiska dieseln är således inte "biodiesel" i vanlig bemärkelse då den uppfyller den klassning som gäller för vanligt dieselbränsle.
Minns inte vad tillverkaren heter, heller inte namnet på dieseln.

Jag hade nog inte vågat hälla biodiesel i tanken. Våra bilar har idag det som kallas common rail 3, vilket arbetar med 1600 (eller var det 2400?) bars tryck.
Minsta lilla förändring i bränslet mot vad spridare och elektronik är avvägt för kan nog få tråkiga följder. Insprutningsmunstyckena är tillverkade med så extrema toleranser att det är i det närmaste omöjligt att mäta eller tillverka inom så små toleranser.

En liknelse: Om 10 Kineser äter ärtsoppa på torsdag så kommer deras skinkor vibrera på fredag förmiddag. Denna vibration gör att det blir knepigt för mätmaskinen i den Tyska fabriken att avgöra vad som är en vibration från golvet och vad som faktiskt är ett mätresultat från rundhetsmätningen på spridarnålen.

Slutsats: Din tanke är lika god som ärtsoppan, men tanka heller vanlig diesel och gå en kurs i ECO-driving, vilket är både roligt och nyttigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.