AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.222

Rätt årsmodell?

8
Tåbban
520IA touring
Jag har tittat på en 520i touring som är registrerad som en 02:a. Tillverkningsdatum november 01. Saken är den att på motorn är där ett datum (tror jag) där det står november 00. Likaså om jag tittar i bagageluckan står det 00. Jag har en 01:a som är tillverkad i maj 01 och när jag kollar samma märkningar så är det uteslutande april 01. Kan bilen vara en 02 ändå? Bilen i fråga är importerad. Det känns ju som om det inte är en 02:a men jag är ganska rudis på det här med bilar!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är bilen tillverkad november 01 så är det modellår -02. Alla BMW tillverkade från 1/9-01 till 31/8-02 är modellår -02.

Har du chassinummer så kan du kolla tillverkningsmånad här Länk

___
//Ulf
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Verkar lite rörigt det där , min är tillverkad 10/99 och klassas som en -99 på vägverket , kollar man på ex. mekonomen så är det en -00.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

turbofritte: rörigt kan man kanske kalla det. Finns olika begrepp, t ex årsmodell som numera är borttaget men ändå används av både handlare, privatpersoner och annonssajter, modellår som är tillverkarens benämning och som för BMW i regel löper från september till augusti. Andra tillverkare kan ha andra perioder. Vägverket har sedan infört något som dom kallar fordonsår, har dock inte helt förstått vad dom tittar på.

Din bil som är tillverkad 10/99 är av modellår 2000 enligt BMW. Du kan utan vidare kalla det en 00:a utan att lura någon. Byter BMW in bilen så ska dom värdera den som en 00:a, däremot så kommer nog många icke BMW-handlare att säga att det är en 99:a när dom byter in den och vissa kommer trots detta att sätta ut den som en 00:a när dom ska annonsera den.

Personligen går jag alltid efter modellår i första hand då det är det som visar vilken motor, utrustning, etc som bilen har. Sen kan det ju förekomma förändringar även mitt i ett modellår men de större förändringarna sker ju i regel vid introduktionen av ett nytt modellår.

___
//Ulf
8
Tåbban
520IA touring
Tack för svaren. Ska kolla upp chassinumret. Jag trodde bara att de datumen som jag fann på motorn och i bagageluckan samt en lapp på någon slang eller kabel var när de delarna var tillverkade. Tyckte det var konstigt att en bil som räknas som en 02:a hade en motor som tillverkades 00!
alain
Det finns någonting nytt som har kommit från vv, det står inte länge årsmodel på registreringsbevis men tillverkningsår-månade och vv internet står fordonsår.
jag pratade med dom och de säger att: alla bilar som tillverkar ex: 2002 ska beräkna som 2002 fran januari till december. Dom vill ändra systemet
EX: enligt VV, min 530 tillverkad 2002 10 27 räcknas inte som 2003 men som 2002.
Många biltillverkare eller bilförsäljare håller inte med VV därmed forsätter att skriva på deras annons som på min 530 när jag köpte den årsmodel 03.
Jag pratade med BMW och dom säger att min 530 är 2003 årsmodel eftersom det är en nyare model som kom ut efter september.
VMH ((Akain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Jesper von Wowern
Tåbban, att vissa detaljer på en bil är tillverkade mer än ett år innan bilen sattes ihop kan hända, men om Du kan identifiera motorn eller omfattande många delar som "gamla" så verkar det märkligt. Det kanske är utbytta delar?

/Jesper von Wowern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.