|
|
|
|---|---|
|
Undrar bara om nån vet hur alpin mäter hästkrafterna. På motorneller i bakaxeln Mr M Power | |
|
Bra fråga, jag vet faktiskt inte heller hur dom mäter hk(motor/bakhjul). Däremot så vet jag att alla siffror som Alpina specificerar är garanterade och nästan alltid mer än angivet. Detta avspeglar sig också i biltidningarnas tester av Alpinor, ta till ex den gamla B7:an som teknikens värld klockade till 4,8s till 100km/h!! Alpina hade angivit ngt i stil med 6,5s. Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
|
Min bror har en B3:a I papperna står det 250 hästar. Om det är på bakhjulen är det ju runt 270 i motorn. Men jag är inte säker på att de mäter på bakaxeln. Mr M Power |
|
|
Jag tror att de mäter effekten i motorn. Om man kikar noga i Alpinas information om sina bilar, så märker man snart att de alltid skriver hur "motorn ger...", och inte någonting annat. Det är bara en gissning, men jag skulle nog våga mig på att säga att det är en ganska säker sådan. Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00. Resultatet? Jag vann! /Alecci |
|
redbull |
står det hk/sae så mäts det direkt på svänghjulet står det hk/din mäts det på bakaxeln... |
|
Redbull: SAE är en äldre Amerikansk mätmetod av motorhästkrafter och DIN en modernare Europeisk som väl alla använder nu. Skillnaden är att med DIN normen mäter man med avgasrör fläkt mm, dvs som den är i bilen . Men det är fortfarande svänghjulseffekt som mäts. Jag tror att jag har hört något om en sk nyare form av SAE också. Gerhard// |
|
|
DIN--> Deutche Industrie Norm MVH Besserwisser |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.