AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.778

Serviceintervall Z3

Tjenare,

Kikar på en Z3 3.0 Coupe, men tänkte fråga lite ifall servicehistoriken är godtagbar.
Själva miltalen mellan servicetillfällen är reko, dock är det lite väl långt emellan -tidsmässigt? (Inte vinterkörd)

Oljeservice 1780mil 2002-?-? (kommer inte ihåg)
Inspektion1 3450mil 2003-12-05
Oljeservice 4632mil 2006-08-21

Så ser det ut, den har i dagsläget gått runt 5800mil. Det är en 01'a som gick första året i tyskland, så 1800 mil där i början på ett år känns ju naturligt. Sen har ägarna följt serviceindikatorn i bilen, snarare än att tänka på antal månader verkar det som. Tror ni att det gått FÖR lång tid mellan servicetillfällen?
I dagsläget visar serviceindikatorn 3 gröna pluppar kvar, vilket ungefär är hälften av ett intervall = 1250mil kvar? Nästa service skulle väl nästan bli en Inspektion2 då?

Bör man göra en service direkt (iaf. en oljeservice)? Eller kan man vänta 1000 mil (typ till våren) å då göra en Insp2.

Synpunkter! Tack för svar!
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Det är nog inte många ägare som häller i ny olja inför varje vinterförvaring mellan servicearna, är bilen i fint skick i övrigt skulle jag iaf inte tveka pga det.

Själv brukar jag byta en extra gång mellan servicearna men det brukar inte bli i samband med att man ställer av, jag brukar tänka på att köra en längre tur innan den åker in på förvaring så att all kondens i motorn/oljan försvinner.

Tänkte mest på att det gått hela 31 månader mella Insp1 och nästa oljebyte. Två vinteravställningar blir det ju..
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jo, det var ju ganska lång tid.

Jag hade nog varit mer tveksam om det hade varit ett annat bilmärke, bmw har ju i stort sett dubbla oljemängden (6.7L) gämfört med de flesta andra bilar. Då tar det ju längre tid för oljan att bli dålig, jag tror inte motorn har tagit skada efter 1200mil och 31 månader.
Men hade det varit MIN bil skulle jag vilja ha ny olja för resten av säsongen/avställningen.

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag kör en 3.0 roadster från 01

Oljeservice vid 20554 2002-09
Inspection 1 28496 2004-07
Oljeservice 45611 2007-03

Misstänker att inspektion 2 för min del kommer bli i början av 2010 med tanke på att jag inte hinner kör så mycket, tyvärr.

Är nu uppe på 5300 mil och 4 "pluppar" kvar på serviceindikatorn. Så jag tycker det är rätt likt med det du nämner ovan. Serviceintervallet styrs av indikatorn men antalet mil mellan intervallerna styrs lite beroende på körstil. Minns jag rätt så tar indikatorn hänsyn till bla hur många liter bensin man förbrukar osv.

Så personligen tycker jag inte det är några konstigheter. Som nämnt ovan vissa byrer olja mellan intervallerna, ibland innan avställning och ibland vid påställning.

Ett extra oljebyte skadar aldrig, passa på att byta filter i samma veva isf.

Mvh/Rolle
Fr
24
Freddis
Bmw z3 coupe årsmodell 2000
Hejsan har en bmw z3 2,8 det är 2 pluppar kvar till servicen ågon som vet vad den servicen kostar? mvh/Fredrik
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Freddis: Det beror på vilken service som står på tur. Hur ser servicehistoriken ut för bilen fram till idag?

Mvh/Rolle
Hej.Jag har Z3 2,8 och byter olja var 1 000 ende mil eller varje år.På grund ut av att jag kör så lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.