AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.316

Felande Startmotor E36 M3 ?!

En fråga till er som har haft problem med era startmotorer.
Jag har ett missljud på min bil, som bara kommer på tomgång, eller 100rpm över tomgång, och bara när bilen är varm, det låter inte från själva vanosen, utan det låter som om det kommer under insuget någonstans, och jag tror det kan vara startmotorn, då jag sett flera som haft det problemet här?

Tänkte fråga er, om ni kunde försöka förklara hur era bilar lät då?
Och om de lät hela tiden, eller bara vid varm motor osv?
Samt, vad betala ni för era startmotorer och vart köpte ni dem?

Tack på förhand, MVH
István
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
kolla denna länk Länk

och prata med Flåklypa. han kan nog hjälpa dig.

Dallas

Länk
japp kommer ljudet under i från insuget så är de start motorn till 99% byte min i fredags ja :) och fan vad skönt att slippa de där jäkla ljudet + att bilen går jäkligt mycket bätre, och de är inget jag inbilar mig, för jag lånade ut den till tjejen och hon sa samma sak efter och de är inte en person som i vanliga fall märker saker med bilen ;), men säger sig ju självt om ett lager går jäkligt tungt som liger mot sväng julet, så självklart själ de efekt.
Köpte en begagnad ja från skroten från en bmw Z3 M 99, är nämligen samma start på 3.0 och 3.2 motorerna upp till 2002.
Lycka till.
MVH
Fredrik
Oj glömde att säga de, den kostade 1400:- fraktad och klar.
Menar du att startmotorn skulle ligga i ingrepp med svänghjulet även efter start? Ja i så fall förstår jag problemet med oljud osv, men det lär bara finnas under några minuter max, sedan skulle startmotorn brinna upp, kuggkransen vara slut osv.
Vad jag vill komma till är, glöm att startmotorn orsakar oljud eller problem, annat än under någon sekund just vid start, det måste bero på nåt annat.
Jag har varit med om en startmotor som gick i ingrepp mot en motor/svänghjul som var i full drift. Det var en intressant syn när man plockade ner delarna kan jag lova... Tänk så här, utväxlingsförhållandet är kanske 15:1 eller 20:1, om motorn snurrar 4000 varv så gör startmotorn 70000-80000 osv. Resultatet (och ljudet) låter inte vänta på sig...)

FP
Tack så mkt för svaret Fricke!

Sen om det blivit konstaterad av 2-3st bara nu det sista att det var därför deras lät, och ljudet har försvunnit efter de bytt, så kanske man inte ska gå ut å säga att folk ska glömma att det är därför man har oljud eller problem.
För har bmw verkstäder sagt att det va felet, de bytt å det funkar nu, så är det nog problemet med..

Och faktiskt, så låter det från min motor som om det är en liten kompressor som varvar mkt, eller typ som en höfläkt, när jag varvar upp min motor.
Kan ju vara startmotorn som inte kopplar ur riktigt.. Jag ska iaf pröva att byta!

MVH
István
Man får definiera lite närmare hur det låter. Om t.ex startmotorn släpar lätt imot svänghjulets kuggkrans så kan det kanske ge visst oljud. Om man åtgjärdar snabbt så kanske man slipper att byta även svänghjulet.
Man kan tänka sig (långsökt) att startmotorn fortsätter att snurra pga elektriskt fel i solenoiden, men även då bränns motorn efter en kort stund.

FP
Okej Folke jag har faktist inget bra svar på din fråga där, men kan ju säga att jag är jävligt glad, för så bra som bilen går nu och så lite som den låter har den alldrig gjort, är skit nöjd ja :)

Men hade en volvo 740 engång i tiden, som lagret i start motorn gav upp på och då åt den baterin.

Gjorde inte den i BMWn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.