|
|
|
|---|---|
samke |
Hej! Första olyckan hittills. Råkade skrapa dörren på en pelare. Färg från pelaren fastnade på dörren, gick dock att skrapa bort. Inget märke återstår. Däremot försvann lite lack från listen (listen som sitter lite nedanför mitten på passagerardörren). Alltså finns ett litet märke. Då e min fråga: ska man lacka om hela dörren eller endast listen? Skulle det skilja i nyanser om jag endast skule lacka listen? Och var finns det en bra lackerare i Stockholmsområdet? Ska man låta BMW lacka för att uppnå bästa resultat? |
|
Samke: Är det BARA listen som har fått lackskador så skulle jag lacka själv med sprayburk... Gör så här: Inhandla korrekt kulör inkl klarlack från BMW tex. Plocka bort listen. Om det behövs så spackla listen så den får rätt form, annars så matta ner hela listen med våtslipp (800). Listen skall vara helt matt utan någon som helst "struktur". Lägg sedan på färgen i flera tunna lager. Vänta sedan ca 10 min efter det sista färglagret o lägg på klarlack i flera lager o rätt "tjockt", akta dig för rinningar...Låt sedan härda i ca 2 dagar. Därefter så våtlsipar du listen med "1000-papper". Slipa precis tills all struktur är borta. Tag sedan rubbing, följt av cleaner o slutligen polish. Rätt utfört kommer du få en jämnare, blankare yta än original...Uppskattad kostnad exkl ditt arbete 250kr... |
|
| Att lacka om hela dörren pga rädsla för att listen kommer skilja sig i nyans är väl lite dumt, risken är lika stor att hela dörren skiljer sig i nyans till resten av bilen med skillnaden att det är mycket dyrare och värre. :) | |
|
Hej och välkommen! Vilken ypperlig bilförare som tar ansvar för att reservdelsindustrin skall kunna överleva dom med:) Vore jag dig skulle jag åka förbi en lämplig lackerare och fråga vad som är optimalt. Om du demonterar listen själv eller låter någon göra det är onintressant. Sedan får du åka utan list och om verkstaden lackerar många BMW samt du har tålamod så kan nog din list åka med när nästa bil med likadan färd lackeras. Färgskillnaden blir minimal om ens synlig. Bra lackerare då? Finns hur många som helst men Bil&Motortekniks lackerare, A2 i Gustavsberg, Frittes på Lidingö, Sollentuna Billackering samt Kents Bil&Plåt i Bromma är de jag kan skriva pga egen erfarenhet. Dawwe och ett antal på det här forumet är synnerligen kunniga på diverse praktiska områden. Att träna upp den färdigheten tar dock ett tag om man önskar det proffsiga resultat Ni åstadkommer eller vad säger Ni? Mvh Asken |
|
samke |
tack för svaren! jag repade bilen under kvällen då det var mörkt. då sågs endast skadan på listen. men har nu undersökt skadan lite närmare i dagsljus och det visade sig att även dörren är skadad. dörren är lite intryckt under listen. jag visade skadan för lackeraren och han ville ha 1000:- för endast listen. för dörren ville han ha 6500:- och för hela bilen 21000:-. så frågan är om man ska lacka hela bilen?är det värt det? bilens lack är i mycket gott skick. endast lite stenskott i fronten är det enda man kan klaga på. men men, får ta och fundera ett tag till... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.