|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla. Köpte för en tid sedan en bil av en kompis, värde 25.000:-. Vid affär sas att bilen skulle fixas av säljaren så den gick igenom besiktningen. Nu efter diverse bök ett år senare är den inte klar. Jag dock ej betalt hela heller på grund av detta. Summan han nu vill ha är 19.000:- till. Summa för bilen; 25.000:- + 19.000:- =44.000:-. Under denna tid har han startat egen verkstad och har tydligen fört in bilen i företaget. Ikväll lade han för första gången fram räkningen som jag inte tidigare sett eller ens anat skulle hamna i de regionerna. Bör man inte kunna tro att den summan är orimlig i det grövsta? Nu sa han iof att det räckte med att betala 10.000:-. Men inte ens det hade jag kostatr på bilen, utan helre då gjort det själv. Kanske denna text nu är snurrig, men hjärnan är helt slut av detta. Har nån nån liknade erfarenhet? | |
|
Ska fylla i med att reparartionerna vill han nu föra genom sitt företag. Vart kan man vända sig, köpt av en privatperson, och nu vill han ta allt genom sitt företag. |
|
| Vad finns det för papper skrivna? Var överenskommelsen att bilen skulle kosta 25.000 inklusive de reparationer som krävdes för besiktningen, eller skulle reparationerna tillkomma utöver de 25.000? Hur mycket har du betalt, och har du fått kvitto på det? Är bilen registrerad på dig, eller står den fortfarande på din kompis? Har du över huvud taget kunnat använda bilen? Var finns bilen nu? | |
|
Dags att skaffa ny kamrater? Men i alla fall så är det likt att om ni kommit överrens om ett pris får det inte överskridas med mer än 15%. Konsumentverket Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Ja just det, du ska ju naturligtvis bli tillfrågad om priset kommer att skilja sig avsevärt från det ursprungliga och det kan vi väl säga att det har det samt att du blivit informerad om detta och då ska du ha möjligheten att välja om du vill ha bilen ( i detta fall då ) reparerad eller inte. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Bilen står i mitt garage nu, registrerad på mig sedan ett år nu ungefär. Har inte kunnat bruka den då reparationerna först nu är klara inför besiktningen, dock ska ett lager bytas med då även det påpekades innan köpet. Det är 7000:- kvar att betala på den, men då han haft en del i mitt garage under ett år som han i sin tur ska ge mig 12.000:- för så...... Ja. Saken är den att betala repkostnaderna som jag först nu fått veta summan på, vilket långt överskrider bilens värde, känns precis galet. Han som företagare osv bör ju informera om priset, inte kasta det i ansiktet. Enligt konsumentverket borde jag kunna säga att han får återställa bilen i det skick den var innan reparationen i så fall. Men det är ju fel med då det ändå skulle genomföras enligt överenskommelsen. Har erbjudit han att ta tillbaka bilen och sen kvitta allt. Alltså, en nit för mig på den summa jag betalat samt inget för garaget heller. Dvs inget för mig o en massa lappar för han. men inte då. |
|
|
Du skulle alltså enligt sista meningen betala för att reparera hans bil, helt crazy. Kompis eller inte, det är väl bara och dra en repa till KO och förklara läget så du får lite mer juridisk rådgivning hur du ska gå tillväga. Jag är ju väldigt nyfiken på vilken slags bil det är och i vilket skick den är (var) i och hur det kan bli 19.000:- överstigande utgångspriset, känslan över att du blivit blåst (och att bilen är skrot) är överhängande. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Bilen, 530 touring -93á, inte bra skick karossmässigt, ytrost. motorn går mycke bra, lådan med. |
|
|
Skaffa ny kamrat, betala inte ett öre till och säg åt killen att han får stämma dig om han vill ha mer pengar. Bilen är din, han har gjort jobb du inte beställt för en summa ni inte kommit överens om. Risken är väl att du inte får några pengar för ditt garage, men då får du i din tur stämma honom om du vill ha dom pengarna! Kanske kan vara rimligt (och enklast!) att ni kvittar garagehyran mot reparationerna han gjort, stryker ett streck över hela historien och lär er av misstagen..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.