AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
987

Resa till Norge

Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
På måndag morgon ska vi starta en resa till Norge. Töcksfors, Drammen, Dalen, Lysebotn, Stavanger, kustvägen till Bergen och Vöringfossen. Sedan blir det hemåt. Nån som tips om trevliga ställen på den vägen?
Ji
343
JiiPee
Porsche 928 S4 -90
Just det... kan man åka bil i Bergdalen (gamla vägen), eller är vägen avstängd för biltrafik.
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Kan försöka tipsa lite gällande Stavangerområdet eftersom jag bor där.
Om ni är intresserade av naturupplevelse inklusive motion är ju både Preikestolen och Kjeragbolten starka kort.

Om de spatserturerna är för långa rekommenderar jag att vandra upp på bergstoppen Dalsnuten som ligger i närheten av Sandnes, utanför Stavanger. Tar ca 40min och det belönas med en vacker utsikt över gandsfjorden, Stavanger och sist men inte minst Nordsjön i horisonten. Högt "utsikts per vandriringsstegs"-ratio helt enkelt.

Är väl vad jag kommer på nu, men det kanske var andra tips du var ute efter?
/björn
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kan inte tipsa om några bra ställen men se till att ha med en reflexväst i bilen. Lag på det i Norge.

// M.V.H. Daniel
Ji
343
JiiPee
Porsche 928 S4 -90
bjornh: hur är själva vägen ner till Lysebotn. Har åkt Trollstigen, Gejranger... brant, smal... Ev blir det Preikestolen för oss. Hur lång tid tar o promenera dit för en vanlig 40- åring? =)
Ji
343
JiiPee
Porsche 928 S4 -90
Ok Spajjjs. Tar med en gul väst.
Tack för tipset.
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Har aldrig åkt den vägen, så jag vet inte tyvärr. Men brant och smalt är väl mer regel än undantag här, heh.
Räkna med att det tar 2h upp och något mindre på vägen ner. Vägen är väldigt tillrättalagd och inte särskilt jobbig, så det är ingen avancerad strapats direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.