AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.085

Hur lossa kopplingarna till mätarhuset? Hjälp...

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej..Som rubriken lyder: Hur får man bort kopplingarna på mätarhuset? Vill absolut inte göra sönder nåt!! Snabba svar vore bra då jag håller på med det nu.
MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH MVH
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Inte en jävel som kan det eller?????
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Du väntade en hel minut!!! Är det konstigt att du inte fick ngn svar på den tiden???
för det första: vilken bil gäller det M3:an eller 525i:n???
Oavsett så tror jag att dom är rätt så lika. Elkontakterna bak kombi-instrumentet har en lås "handtag" på dom som man vippar up och så kommer kontakten ut. Att slita i kontakten med rå kraft hjälper inte.

MVH
Sakke
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"DrSakke"

Hehehe.. får ursäkta min dåliga engelska ;)
Vart lite upprörd när jag inte fick bort skiten.
Det gäller en m3:a -94.
Ja jag får ut och titta på det igen. Mvh
Tack för svaret.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej igen...Har ett problem till..Hur får man bort glaset så man kan sätta dit en kolfiber panel...Hmmmm
Mvh
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen!
Om det är som det är på andra BMW så får du inte av glaset, utan måste dela på mätarhuset så att du kan plocka ut mätarna/mätartavlorna från huset. alla skruvar/fästen är på baksidan. Det är bara att se ordentligt på mätarhuset för att se vilka skruvar som skall öppnas.

MVH
Sakke
Mätarhuset i delar på E36 -98. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Micke Olsson"

Hej!! Kollade lite fort på länken men det framgår väl inte hur man får dit panelen?
Jag skruvade isär det lika mycke som i länken. Men det gick bara inte att få av glaset helt,måste vara limmat.
Satte dit kromringar men som sagt, panelen gick inte då trippknappen va ivägen. Men som sagt det måste ju gå att sätta dit. Bara jag som e låg kanske ;)
Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Ska alltså ha på en kolfiber panel över den befintliga med kromringar.
Tror inte heller att själva glaset går att lossa från ramen. Verkar vara limmat.

///Micke
Min cabrio Länk
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Men hur ska man kunna sätta dit panelen då?? LIP..
Hmm
Micke: På E30 iaf så gick det att ta bort med värmepistol och lite envetenhet..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Gasar-Magnus"

Du tror inte jag har sökt eller??? Sök själv och titta hur mycket du hittar;)
Det är som sagt limmat som ni säger, jag lirkade loss mitt, är inte helt enkelt att få loss glaset helt, men det är inte limmat helt runtom utan lite punktvis, så var det på min iaf.

Jag bände försiktigt i mitt och det gick bra tillslut, men som sagt, väldigt lätt gjort att splittra glaset. Se till att du får med glaset lika mycket ut på alla sidor, annars spänner det i glaset och då pajar det ändå lättare. För att få tillbaks glaset sen så gäller samma metod, punktlimma annars sitter inte glaset kvar.

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag skiter nog i kolfiberpanelen tror jag. Såg det på en bil och jag tyckte det såg lite väl rally ut men det e väl en smaksak som sagt. Kanske att man sätter dit den vid ett senare tillfälle. Tyckte det blev bra med bara kromringarna. Ser lite elegant ut ;)
Tack för svaren!!!! Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.