|
|
|
|---|---|
|
Vill bara börja med att säga att det är väldigt trevligt att det finns ett så pass stor/välutbrett/seriöst forum för frågor som min. *Ny medlem För kanske en månad sen började jag höra ett knackande/skorrande ljud på första, andra och tredje växeln vid lite kraftigare acceleration. Ljudet hörs bara en kort stund, innom ett visst varvtal, olika varvtal för olika växlar t.ex. i 2:an hörs det någonstans mellan 1500-2000 RPM medan det i 3:an hörs någonstans mellan 1000-1500. Det är svårt att säga det exakta varvtalsspannet då det krävs ganska så stort moment för att ljudet skall höras så varvtalet stiger så snabbt att man inte riktigt hinner med. Ljudet kan även höras vid en kraftig motorbromsning, har dock alldrig hört ljudet i 4:an eller 5:an. Om jag kör en längre sträcka, ca 40km så försvinner ljudet och kommer inte tillbaka förren bilen stått i åtminståne 6 timmar. Ljudet kommer någonstans från koppling, växellåda eller främre delen av kardan, det låter som om det kommer precis under växelspaken tycker jag. Kan inte förstå vad som skulle skapa ett sådant ljud i växellådan därför misstänker jag att det är något annat. Funderar om det kan vara gummi upphängningen av lådan eller gummiskivan mellan låda och kardan (hardyskiva). Har kört ca 1500km med bilen sen jag hörde ljudet för första gången och jag tycker inte att det har blivit värre. Är det är någon som haft/har samma problem eller någon som har en idé om vad det kan vara? Börjar få gråa hår av detta... Tänkte nästan glömma: det gäller en 323 E36 -97. // Joel | |
|
Jag har en 323i -96 och har nyligen upptäckt om inte samma sak så något väldigt likt. Upplever iofs ljudet mer åt det skrapande hållet än knackande, men i övrigt är symptomen i stort sett samma, dvs ljudet uppstår vid acceleration eller ibland motorbroms vid ungefär samma varvtal som du anger på 1:an, 2:an och 3:an. Men har precis som du ingen aning om vad det kan vara men har varit inne på samma teori som du. Eftersom det verkar vara under belastning men både när motorn drar och bromsar så känns ju kardanen eller nånting därikring klart misstänkt. Men jag vet inte, jag upptäckte det för några dagar sen så jag har inte hunnit felsöka närmare så mina missljud kanske kommer från nåt helt annat. :) Följande tråd beskriver nåt liknande, iofs på en 750 men ändå: Länk |
|
|
Har fixat felet nu iallafall, det var stödlagret till karda som satt löst, eller rättare sagt infästningen av stödlagerhållaren. Muttrarna som håller lagerhållaren på plats hade börjat skruva upp sig.Man kunde lyfta hela hållaren ca en centimeter dock var glappet lite mindre på ena sidan. Antar att man slarvat med dragningen av muttrarna i samband met kopplingsbyte som gjorts för ett tag sedan. Nu har jag dragit muttrarna lite hårdare än det stod i servicemanualen dessutom satte jag locktight i gängorna så nu skall det nog hållas på plats. mvh Joel |
|
|
hmm. jag hörde något knack igår n'är jag körde. men det blev som ett regelbundet knack beroende på hur fort jag rullade sedan dunkade det till ibland. läskigt. hoppas det är nått liknande problem. det liksom susar etc rakt under växelspaken. tickar kanske är ett bättre ord att beskriva det hela. jag fick lite kall kårar eftersom bilen är ganska nyinköpt. M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.