AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.385

Flera sprickor i lacken, varför, vad kan man göra ?

Hej! Har idag lagt märke till några sprickor i lackken. Det finns ganska långa sprickor (1-4cm) både på taket och bakskärmen. De har definitivt inte funnits där några månader sedan och bilen har mest stått stilla sista halv året, körde bara på helger. Är det någon som har någon förklaring till detta? det är inga bubblor eller nåt bara väldigt tunna sprickor som man bara ser på nära håll. Vad kan man göra åt det? bilen är uttagen i slutet av -02 och har gått nästan 10k mil.

/oroad bmwägare
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej.
Några frågor för att förstå helheten. Vet du hur bilen kommit till Sverige, genom försäljning via generalagent eller som import?

Vet du hur många ägare det varit samt vart köpte du bilen, privat eller hos en bilhandlare.

Baserat på dessa svar kan det gå att leka kristallkula t e x:)

Annars kan du bli PRO-medlem och lägga upp några bilder i galleriet så blir det enklare för ett flertal erfarna att kunna bedömma helheten.

Bilen faller inte i bitar imorgon iaf och det skall nog bli bra är min uppfattning.
Mvh
Asken
Bilen kommit till sverige genom import av en firma nere i småland (Länk och nu efterhand kan jag väl påstå att de inte är helt seriösa, det är också där jag köpte bilen fast jag är tredje privat ägare i sverige. jag vet att bilen var krockat backifrån. Men enligt en kille på verkstad så verkar det vara ordentligt reparerat.

Jo jag förstår att bilen inte kommer o falla i bitar men det känns som att det här är inte alls ett vanligt problem och jag vill förstå varför det har uppstått och vad kan man göra åt det här. Skulle det hjälpa att lacka om hela bilen
eller kommer det sprickor igen efter 1-2 år igen? Kan man förhindra det här ?

Är tacksam för alla svar och tips!
En vild gissning: "Sprickorna" du ser finns antagligen på de omlackerade ytorna...Utan att veta hur länge sen dessa ytor lackerades om är min gissning att lacken (eller ev spackel) har "satt" sig något varvid dessa "sprickor" (slirepor i underliggande lager?) har börjat titta fram...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack för din information alex452.

I min enkla tillvaro är det väl så att kunden köper en vara och det är väl menat att det bör vara en helt okej vara?

Känslor och pengar har något gemensamt, de luktar inte.

Jag har inte det minsta aning eller erfarenhet av den näringsidkare du nämner och uttalar mig inte om dom förräns jag personligen besökt dom.

Däremot är min erfarenhet att de flesta näringsidkare är goda skattebetalare medans missförstånd kan ske i alla affärstransaktioner.

Du är alltså den första "fysiska ägaren" som besitter bilen och brukar den för att köra på Svenska vägar? Samt att du det senaste halvåret mest haft bilen stående? Är detta korrekt förstått av mig?

När köpte du bilen?

Mvh
Asken
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Asken: Vad vill du komma till? Ge killen några ordentliga svar istället för att fråga och spekulera i saker som är onödigt.

Alex: Förmodligen är det som Dawwe säger att bilen blivit spacklad och omlackad och det är nu där som det spricker efter en tid. Hör med en lackerare varför och hur det blir så? Vet du vem som reparerat bilen efter skadan? Är det bilfirman?

Min bil
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
e34briliant: Att först när jag kikat förbi Bilhuset respektive fordonet så uttalar jag mig i sakfrågan. Alternativt bra bilder som visar på det han ser på sin sida. Killen verkar ha rätt bra koll själv enligt vad jag kan läsa. Sedan så blir nog tråden en intressant läsning.
Mvh
Asken
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Han vill veta vad som fått lacken att spricka och vad man kan göra åt detta. Är det korrekt uppfattat, av mig?
Tror Dawwe ligger nära sanningen.
Bästa kanske är att kontakta en billackerare för tips och förslag.

Bayerische Motoren Werke
Ma
4
Matzen10
528IA, -98
Mmm... Jag tror oxå det är torksprickor från underarbetet som nu visar sig.. Kanske hade den som lackade lite för bråttom.

Har du fått hört att reparationsarbetet är bra utfört så återstår alltså att vända dig till en billackerare som du vet är bra, och få detta bedömt. Denne lär kunna svara på hur det kan komma sig samt vad som behövs för åtgärd och ge ett kostnadsförslag.

Tråkigt att du råkade ut för detta..! Men hjälp finns ju :-)

Återkom gärna i tråden med uppdateringar när du får veta mera.

M V H
---> Matzen10
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Läser man först hans postning så som jag gör säger han väluppfostrat ett trevligt hej. Det jag för egen del saknar är lite mer information och därför väljer jag att besvara hans "hej" samt ställer några frågor.

Jag inte förstår helheten av historiken på just hans bil medans jag har tidigare haft en förutfattad mening av många importerade bilar. Det finns nämligen ett par hundra tusen importerade bilar i Sverige och alla har inte varit hos vimpelhandlare.

Jag väljer att försöka få en så klar bild av situationen som möjligt för att göra mig en helhetssyn.

En bekant köpte sin bil på bilhuset och den var helt okej i förhållande till priset samt hade en omlackerad skärm, vilken bil har inte det?

Att försvara en vimpelhandlare ägnar jag mig definitivt inte åt. Det som är vimpelhandlare i min värld är de jag besökt personligen. Det är dock min syn.

Läser man tråden i sin helhet så ser man kanske ramarna av det jag menar?

Mvh
Asken

ja, det kan faktiskt stämma som ni säger att det är några brister i spacklingen och lackningen eftersom det är höger baksida som varit krockad och lagad. Och de sprickor som jag kunnat hitta är på höger bakskärm, på tacket på höger sida samt en lång spricka på kofångare fram (ca 5-7cm men den fick jag ganska tidigt, vet inte varför heller eftersom plasten är inte sprucken där och inte repig heller). Jag skulle inte bli lika förvånad över det här om detta visat sig tidigt efter köpet men jag har ju ägt bilen nu i nästan 1.5 år och bilen stått ute hela tiden.

nej jag är tredje fysiska ägare.

jag kan väl passa och berätta hela historia om bilen och det här bilhandlaren
bilen varit utanonserad på deras hemsida vintern/våren -07 för 195 tusen. jag köpte bilen för 182 tkr men var tvungen att byta displayen på instrumentpanelen för 7tkr på en gång(det var hel oläsbart).
* jag förhandlade vinterdäck till mig också som var 15" och det visat sig att det är minst 16" som gällde (oproffsigt av de? ja det tycker jag.).
* bilen var servad en gång i tyskland och 2 ggr på en bensinmacka i anderstorp (fåmansbolag). jag blundade för det eftersom första servicen som jag tyckte var viktgast var gjord i tyskland på bmw och per april 2007 så stod det ca 7400 mil så jag tänkte det kanske är ok. Motorrummet var såpass ren och fin och motorn gått såpass bra att jag bestämde mig för o köpa den trots brister. Servicestämplar på mackan i anderstorp hade även en kroka på filter. det visat sig sedan att coupefilter som krockan avser var inte bytt sedan bilen köptes.
* det satt billiga sidospeglar (se bilden på bilen) och efter att jag haft bilen i 1 månad så åkte vänster spegeln av från spegelplattan på krokig och stöttig väg30 från växjö :-). vi kom överens om 500kr i ersättning (lite för lågt) och efter 2 påminnelser per telefon så överförde de summan på mitt konto.
jo desa speglar var väldigt ammatörmässigt monterade har det visat sig.
* det visat sig att cd-växlare var begagnad, äldre än bilen, dittmonterad nyligen och satt löst okopplat utan fäste.
* på höger skärm ( den som var krockad och omlackad) sitter en bensintank
och där ska det finnas plastdetaljer som gör det möjligt att låsa den mha centrallås, dessa har jag betalat sedan för att montera dit.

Sedan dess hade jag inga som helst problem med bilen fram tills nu. jag servade den 2 gånger också, inspektion 1 direkt efter att jag köpte bilen(litade inte på stämpeln från mackan i anderstorp) och nu i april.

Jag vet att jag aldrig borde köpt bilen men just då fanns det bara 3 st 530 m-sport, sedan med manuell låda i hela sverige varav en var ännu mer skum och den andra var 15tkr dyrare och de var ovilliga o förhandla :-)
Nu vet ni lika mycket som jag om bilen. ja ska nog till lackeraren snart om ett tag och beroende på vad han säger så kommer jag kanske o sälja den. så fint skick i övrigt som den är så borde jag kanske få 150-155 känner jag (uttagen oktober 02 i tyskland)
ja det är helt korrekt uppfattat Chrille.A
bilen är importerad av bilhuset firman så det står som svensksåld i registret
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett varmt tack för besvarandet av mina frågeställningar. Nu åter till det väsentliga.

Det som stod i rubriken.

Varför? SVaren finns i tråden.

Vad kan man göra?

Jag uppskattar närgingsidkare och de uppskattar kunder. Min rekommendation är att du kanske bör överlägga att skicka dom ett kort vänligt postat brev, kort faktamässigt beskriva problematiken och sedan vänta på ett lika hövligt svar.

Bilhandlare är positivt inställda till långvariga nöjdsamma kundrelationer.

Hur man hanterar ett fall där det finns 2 uppfattningar. Det kan bara kunden och näringsidkaren lösa. Det är något privat och det önskar jag uppmuntra alex452 att göra. Kunden bör väl inte behöva reparera ett fordon från en bra bilfirma?

Lycka till i det du beslutar dig för att göra!

Mvh
Asken
Tack för tips Asken! Jag har svårt o tro att de är beredda att lägga 10-15 tkr (det är nog vad omlackeringen av hela bilen skulle gå på misstänker jag) på det här men nu när jag tänker på det så kan det faktiskt funka om de skulle vilja använda det här fallet som en sorts reklaminvesteringen. Vi får se, jag återkommer till den här tråden om det skulle funka.
/Alex
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
alex452: Bry dig inte om mer än att sända ett trevligt formulerat brev med enkla fakta och be om ett förslag på lämplig lösning. Sedan gör något kul som inte har med en burk eller en bil att göra tills dess dom svarar dig.
Då har du deras fakta och kan betänka saken. Mitt intryck är att Bilhuset generellt sett är måna om att sina kunder skall återkomma och vara så nöjda att de handlar även nästa bil där. Jag har iaf ingen aning om något mer än att det borde finnas 2 sidor av detta och när båda sidor kommunicerat brevledes med enkla fakta och utan en massa annat trams så vips har Ni båda en lösning som varken jag eller någon annan än du och Bilhuset har att göra med. Bra företag behöver väl inte göra reklam alls utan lever gott på nöjda kunder som hojtar till om de inte är helt nöjda eller kommer tillbaka om något har missuppfattats i kedjan av beslut fram till ett köp.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack till alla som postat i tråden för om Ni inte gjort det hade ju helheten inte kunnat ses från alla håll.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.