|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en M3 E46 -01a.. Testade lägga lakrits häromdaan med fullt bi (4pers med mig)l.. Så dum som jag var gjorde jag d.. La i 1ans vxl, börja ryka om däcken släpte bomsen och la i 2ans vxl när jag kom upp i fart, inge mer rök om däcken.. luktade fy satan, då sa ena polarn att d började lukta lameller.. =( Nu tar kopplingen högst upp.. suck.. Den slirar inte för att jag testade trycka ner kopplingen och varva runt 4000rpm och släppa kopplingen i 4ans vxl.. Måste jag byta hela kopplingssattsen? Hur långt kan jag köra innan det börjar hända riktigt farligt? Tacksam för svar.. -=M3 Micke=- | |
|
Har väl egentligen bara ett enda råd: Byt koppling!! Det är ju rätt så värdelöst med en risig koppling kombinerat med 343 hk M.V.H Dennis |
|
|
hmm, och hur vet man om kopplingen behöver bytas på en SMG då? Ingen koppling man kan slira eller känna skillnad på.... //Leffe |
|
| Det är väl inte särskilt svårt att märka när motorn varvar mer än hastighetsökningen......:-) | |
|
Visst, om den slirar så pass mkt så hörs det säkert (varvtal-hastighet), men min fråga baseras lite på att Bmw själva inte hade nåt direkt svar och att det inte (vad jag vet) förekommit många kopplingsbyten på just SMG.... Provade själv att göra en fullgas acc från stillastående (ej launch) med bara 2 pers i bilen ink mig och tykte då att det luktade brända lameller, men har inte märkt av något efter det. |
|
| Fick föresten prisuppgift på ca 10 500 för kopplingsbyte ink arbete (6 h). | |
|
Jag tror att kopplingen generellt håller bättre i SMG-lådan då den mänskliga faktorn inte "kommer åt". Det är ju en dator som styr den hydrauliska kopplingen så så länge hydraliken fungerar som den ska borde det inte vara några problem. Sen kan det ju vara så att launch tar mycket på materialet vilket i sin tur kan slita ut en koppling även om den sköts via hydraulik. Så självklart kan kopplingen till en SMG-låda behöva bytas.........dock mer pga slitage än misshandel om du förstår mina tankebanor... M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.