|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Har rubbat och vaxat bilen, blev skit bra resultat men på vissa ställen råkade det stänka lite vax på listerna (både gummi och dom runt om) och har därefter lämnat efter sig vita ytor. Finns det något sätt eller medel ni kan rekommendera för att få bort detta? tack på förhand ! mvh | |
|
Alt. 1) Lahega Devax brukar funka fint - stryk på och högtrycka sedan av. Alt. 2) Vinylshine (oftast sprayflaska) - går att köpa i vilken mack som helst. Alt. 3) Vanlig bilpolish Alt. 4) Vanlig Vinyl - 40 kr på Biltema |
|
| i love you, ska provas! | |
| Haha, så lite så! =) | |
|
Det mesta försvinner vid nästa tvätt och smörj sedan in lister med olivolja så, vips.... Fett bra:) Asken |
|
|
Hej Asken, det försvinner endast för stunden men kommer snabbt tillbaka senare tyvär... Finns det inget annat super knep? mvh |
|
|
Jag själv har slutat vaxa bilen för jag var inte något proffs längre. Det märkte jag efter 2300 kronor nya lister som jag missade tejpmaskera som proffsen ju gör:) Vaxer innehåller bland annat kalk, det är det som blir vitt. Lite kemiskt ren bensin på en trasa och sen smörja in med olivolja kanske? 3 tvättar och olivoljeinsmörjning efteråt så tar lister sin naturliga lyster är min erfarenhet. Mvh Asken |
|
|
De flesta konsumentvaxet innehåller krita som polermedel vilket gör listerna vita. ta en tand eller nagelborste och t-röd, torka sedan med en trasa och behandla sedan med nån vinyl gucka. Det brukar aldrig vara några problem om man inte brännt fast det med polermaskin i högt tryck. MVH/ |
|
|
Jo, tänkte ta o lämna in hos något proffs, men vill hellst hitta någon i sura, har du nå nummer till ngn Asken? mvh |
|
|
Vet inte om det är så bra mot gummit men jag hade lös alla lister på bilen i sommar när jag bättrade färgen på några ställen,testade med bromsvätska på sidolisterna och dom blev som nya :) gnugga på lite och skölj med vatten.. Dom ser som nya ut fortfarande. Dock skulle jag aldrig göra det med listerna på bilen då bromsvätska löser upp färgen om det får ligga på en stund! |
|
|
Hej Har inte riktigt tagit mig i kragen och lämnat in pärlan ennu (blev köp av kök som kostar multum mer än vad man räknat....) Men iaf, försökt fått bort vaxet från listerna för att iaf göra den lite finare, men det går ta mig fan inte, provat olivolja, t-röd, vinylglans. Funkar inte, kommer tillbaka hela tiden.... Någon som vet vart man kan få tag på dewax? Ska ringa och höra med ditec om dom är schyssta att köra på lite dewax när dom rubbar och ditec behandlar pärlan ! mvh |
|
|
Som en rekondare med 20-års vana kan jag tipsa dig om ett gammalt knep: Bromsvätska ! men se till att inte få det på lacken , sedan smörjer du in det med gummiglans som du köper på macken ... /Juha en inbiten Alfisti som ska ge BMW en ärlig chans... |
|
| Lite gammal tråd nu men ett bra knep att få bort vaxrester (funkar iofs bäst när d e nygjort på listerna) e att använda våtservett som heter black box (finns red box oxå) o köps på nåt byggvaruhus eller liknande.. Kan krävas en del gnuggande om vaxet har suttit en tid men brukar ge me sig efter ett tag.. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.