AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.438

M3 E46 missljud

Hejsan!
Jag har en M3 E46 -01a som är importerad till Sverige 03..
Bilen har gått nu 11 000mil..

Jag har "missljud" bak i bilen.. Det gnisslar och låter illa när jag kör "hårt" med den ibland (Gasar kraftigt osv).. Jag läste i nån tråd här tidigare att det var bara att byta diff oljan så skulle saken vara biff... Åkte in på Bmw för nån månad sen och bytte olja för ca 1500:-,, Oljan va tydligen inge "smutsig" eller någe alls.. Ljudet försvann, men kom tbx efter nån vecka.. sen var jag ner till en annan BMW verkstad och kolla felet när jag skulle byta ut Navi enheten.. Dom sa att "klumpen" var sliten..

Nu till min fråga.. hur långt kan jag köra med en "sliten klump"? och vad kan en sån reperation gå på? Är det nånting som jag bör byta ut akut?

Bilen går fin fint men jag blir irriterad på ljudet.. ljudet kom förut när jag körde sakta fram, backa och svängde snävt.. nu kommer ljudet när jag kör på landsvägar osv åxå.. gnisslar och låter jävligt..=/

Nån som har samma problem som jag eller har upplevt det tidigare?

Tacksam för svar..

-=M3 Micke=-
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Prata med Pontus s om det..Han e jävlig på oljor till bmw. Ska tydligen vara nån slagt tillsats i oljan till diffen. Annars framkommer sådana ljud. Mvh
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Jeg hadde samme problem. Bad BMW byta olien i difffen her i Malmö. Men problemet kvarstod. Sen kollaede jeg op dette på olika forum och kom frem till at BMW måste andvenda en speciel olie i Diffen tydligen 83 22 2 282 583 (M3 diff olie), och det hadde dom inte gjort!!.. Så tilbaka igen byta olien igen, og sen gik jydet bort... Så kolla op nogran med dom at dom slänger i ret olie.

mvh
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Sånt har slarv från BMW-verkstäder gör mig f-bannad...
Jag har inte haft probelm med oljud i diffen, men ville ändå byta olja i våras för att vara på säkra sidan.
Ringde BMW i Linköping som ville sälja en annan olja (Castrol SAF-XJ ) än det art.nr som "stormdk" hänvisa till. Castrol SAF-XJ är den olja som BMW körde med innan dom upptäckte att M3 E46 krävde en tillsats (FM booster).

Som tur var stod jag på mig, och köpte den dyrare oljan 83 22 2 282 583 med FM booster.

Du kan enkelt byta olja själv i diffen. En 12mm insex är stort sätt det som behövs. Bilen bör även stå ganska plant..
Enklast är att åka till en ok gör-det-själv-verkstad med lyft
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Bra att veta!!

När min ska in på Insp II så ska jag se till att dom byter till 83 22 2 282 583 med FM booster.

Annars vet jag åxå att Omega har riktigt bra oljor.
WY
1
WYSIWYG
BMW M3 E46 SMGII
Har haft samma problem som ovanstående med missljud från bakaxeln. Pratade först med BMW i Segeltorp, de sa antingen oljebyte eller hela klumpen (1500kr resp. 25000). Köpte oljan 83 22 2 282 583 med FM booster, bytte och ljudet försvann!

BMW sa att det var ett vanligt, och att ljudet skulle försvinna efter ett gäng mil. Om det inte skulle avhjälpa felet rekommenderade de att byta olja ytterliggare en gång efter att ha kört lite på den nya oljan.

Ska vara 14mm insex för att byta, se en beskrivande instruktion på: Länk
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
WYSIWYG: Ang. insex.
Tror jag var inne på samma sida som du länka till, innan jag bytte olja. Åkte och köpte en 14mm insex. Väl under bilen, så upptäcke jag att det var 12mm. Vilket jag hade hemma....

Tror det är olika insex på M3 och "vanlig" E46.
Har man inte verktyg hemma, så är ett tips att kolla innan vad det krävs för prylar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.