|
|
|
|---|---|
BCR |
Så här i sommarstiltjen kan man faktiskt glädjas åt Volkswagens välgjorda och gedigna framtidsvision; www.Volkswagen2028.com Tänk så mycket man kan få reda på i ett samtal mellan far och son... /Håkan OO=00=OO |
FredricF |
Varje gång jag hör eller ser WVs slogan "Das Auto" så tänker jag "dassiga bilar". Dom borde ha nåt bättre. F.ö. tycker jag det är lustigt att se bottenplattefetschisterna på VAG försöka låtsas som om Audi, WV, Skoda och Seat är helt olika bilar. /Fredric |
|
Jag tycker faktiskt inte att det skulle vara så kul om framtiden såg ut så än mindre kul om man vore tvungen o köra/åka VAG. Bugatti veyron är nog den enda bilen i VAG koncernen jag skulle kunna tänka mig att köpa (väntar på drömvinsten x 2) |
|
FredricF |
Jag tror inte att botteplattetänket nödvändigtvis är framtiden. Långt ifrån alla biltillverkare verkar tycka det. Bilmodeller tillverkas (oftast) i så stora serier att det för tillverkningskostnaden knappast spelar nån större roll om flera modeller delar komponenter eller ej. Det kan rent av vara till nackdel eftersom det kan göra vissa modeller dyrare om dom dras med onödigt dyra komponenter anpassade för andra modeller. Det här problemet har biltillverkarna naturligtvis koll på men om man skall återanvända hela bottenplattan så blir det kanske knepigt. Bottenplattekonceptet sparar dock utvecklingskostnader. Fast utvecklingskostnader kan ju också sparas genom att man använder komponenter (motor, elhissar, styrservo, elektronik etc) i flera olika modeller, och det har vi ju sett t.o.m. hos vårt favoritmärke. Nånstans läste jag att man utvecklar tio bilmodeller för varje ny motor man tar fram och man tar fram tio motorer för varje nytt motorstyrsystem. /Fredric |
| Håller tummarna för att de utvecklar styrsystemet jämtmed de utvecklar de 10 nya motorerna så det blir kvalité på grejerna =) | |
| Kika på Passat CC. Prisvärd, bra paket, snygg bil. Dassiga bilar? Tror inte det. | |
|
Frågan är hur stort problem med "delade bottenplattor" är? Man kan fortfarande göra ganska stora förändringar på så väl fjädring / geometri / hjulbas osv trots samma "bottenplatta". Så jag ser inte det som varken en fördel eller ett handikapp egentligen. Lika lite som att BMW-bilarna delar delar och konstruktioner både från tidigare och nuvarande generationer. Däremot har VAG misslyckats med sin positionering av de olika bilmärkena. Det enda som tex räddar Seat är lokalpatriotismen i Spanien. Hemmamarknaden är otroligt viktig för dessa bilar. För var ska man egentligen peta in Seat? Dessutom så försöker Volkswagen klättra på premiumstegen och börjar med bilar som Tiguan, Touareg, Passat CC, EOS att komma lite väl nära Audi A5, Q7, A3 cab... samtidigt som Skoda hoppar upp ett pinnsteg och närmar sig gamla Volkswagen. Rörigt värre. Men bilarna är numer otroligt fina. Hela vägen från nya Fabia upp till R8. Mercedes lider lite av samma problem. De har fler modeller än vad kunderna efterfrågar, vilket skapar osäkerhet och kanibalism mellan modellerna, vilket gör att kunderna ofta kan välja ett annat märke... |
|
FredricF |
Hur VAG tänker blir man inte klok på. Lika lite som man blir klok på GM (jag säger bara: "Chevrolet från Sydkorea"). För en tid sedan tankade jag bilen och när jag kilade in för att betala såg jag en Passat stå vid en av pumparna. Den såg kanske lite fetare ut än vanligt men inget jag reagerade på. Den och min bil var de enda på macken. Väl inne står en snubbe och betalar soppan, den kostar honom över tusen spänn. Jag hajar till och det gör mackkillen också. När den blir min tur kommenterar jag saken och mackkillen håller med om att det var lite underligt med så mycket soppa i en Passat. Sen jag kommer ut och "Passaten" kör iväg ser jag att det är Phanteon. En lyxbil som även bilkunnigt (lite i alla fall) tror är en Passat. Hur tänker VAG? Mixtus: Hur bra VAG-bilarna än är känns "dassbil" som en dålig slogan. /Fredric |
|
BMW är i samma träsk av onödiga modeller. En BMW-fantast ser det givetvis ur en annan synvinkel. Såg en X6:a live häromdan, hemsk upplevelse. Ett slags halvkombi på traktorchassi med grodfötter. VW Phaeton tycker jag om, lyx i en diskret förpackning. Alla lyxbilsköpare ville inte synas. Men det kanske inte uppskattas av vissa, en del vill synas. Ingen som vill skänka bort sin Pheaton med W12:a? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| FredricF: att du inte ser skillnad på en Passat & en Phaeton är ju bara pga rent ointresse, samma som min Volvo-grannee inte ser skillnad på en e34 och en e32. Jag tycker själv att Phaeton är riktigt trevlig, var nära att handla istället för den S8 jag hade innan. Jag gillar, precis som olja skriver, att de är diskreta men ändå är 100% lyx. Även S8'an är lite av samma grej; prestanda och anonymitet. Min nuvarande bil är egentligen så också, en helt vanlig dussin-5-serie men med massor med komfort och hyggliga prestanda. | |
BCR |
Att lägga beslag på "payoffen" Das Auto är nog alla bildirektörers våta dröm. Att ett bilmärke lyckats muta in ordet "Bilen" (=Das Auto) är en bedrift. VW-koncernen har ju också Lamborghini och Bentley i sortimentet och är kanske på sikt den enda riktiga konkurrenten till BMW. Lite kuriosa; Porsche fick i onsdags klartecken från EU att öka ägarandelen i Volksvagen vilket nu innebär att Porsche är majoritetsägare i VW. Frågan är vad Porsche kommer att göra med VW modellprogram. Kan bli spännande! VW aktien är också den mest lönsamma och bästa placeringen av alla bilaktier, de tre senaste åren har VW ökat 400%. BMW har backat 14%.... /Håkan OO=00=OO |
FredricF |
Lus: Titta på en Phaeton och en Passat rakt framifrån (det var den vinkeln jag såg). Nog påminner den väldigt mycket om Passat. Efter lite träning kan man se skillnader i detaljer men att skilja på en Phaeton och en Passat framifrån är lite som att se skillnad på en E34 och en E39, något jag inte förväntar mig att folk utan speciellt intresse för BMW klarar av. Några bilder att se om man håller med mig på: Länk Länk Länk Länk Länk Jag förstår lite iden med en "sleeper-lyxbil" men verkligheten tycks mena att VAGs försök att göra en sådan lyx-folka inte riktigt lyckades. Personligen tycker jag WV Passat är en av de fulare bilarna som finns men det är ju tycke och smak och sånt kan variera. Valet mellan en Phaeton och en S8 är för mig otroligt enkelt, S8 i alla väder (även om den lliknar A8, A6 och S6an). /Fredric /Fredric |
|
BCR: Jag hoppas att det kommer en ny serie med luftkylda B4or så jag kan uppgradera bilparken! Deutschland über alles! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
FredricF: Själv ser jag knappt skillnad mellan e90 och e60 framifrån. Samma lökringar och njurar............ Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
BCR |
"BCR: Jag hoppas att det kommer en ny serie med luftkylda B4or så jag kan uppgradera bilparken! Deutschland über alles!" kaptenlöjtnant; :-)) BMW har producerat luftkylda boxermotorer sedan 1923! Luftkylda boxermotorer är inte att förakta, åker med stort nöje en BMW-hoj med en B2-spis. Egentligen är boxermotorer en ideal konstruktion; låg tyngdpunkt med rått, biffigt ljud. De behöver dock nödvändigtvis inte vara luftkylda... /Håkan OO=00=OO |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.