AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.463

Ja då är den "inne"

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Äntligen måsta jag kanske säga, men mycket har kommit imellan. Jag menar baslådan där bak i skuffen. Efter mycket frågande,ringande, undrande och läsande fastnade jag för DLS aktiva subwoofer ASB 212. Varför kanske ni undrar, jo bl.a av den enkla anledningen att den i sitt högnivå läge inte behöver ngn remote kabel. Vet hur BMW ogillar att man kopplar in strömkablar lite varstanns i bilen. Ringde upp min kontakt /verkstadschef hos BMW och han skrek "neeeej" på frågan vart man kan koppla in remote kabeln mm. De ville inte gärna ge mig ngn "vägledning" och det förstår jag.
Efter lite lödande och pulande så var kabeldragningen gjord, rev för säkerhets skull hela innanmätet i bagaget, för att få riktig överblick vart och hur kabeldragningen bäst kunde göras. Blev riktigt bra, till och med hustrun blev nöjd. Har kopplat så det skall vara lätt att koppla ur och i "subben".
Så till varför jag valde just denna låda, jo som sagts tidigare ingen remote kabel behövs, högnivå ingången startar automatiskt subben då den känner av ström i högtalarkablarna. Kan verkligen rekommendera denna låda. dock som jag nämnt tidigare i inläggen, ljudet är ju en subjektiv bedömning och skiljer sig från person till person.
En liten kommentar från min yngste son " pappa det behövs ingen subb i bilen, du lyssnar ju bara till Lasse Stefanz........

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Lite underligt att man bråkar hos BMW-verkstan om lämplig plats att ta remotespänning på. Inget kan vara enklare eftersom remotesignalen bara innebär några ynka mA in till stegets startkrets osv. Det klassiska är att plocka signalen på t.ex antennförstärkarens matning, oftast en vit kabel. Denna sitter uppe på vänster C-stolpe men kabeln kan ev. finnas även nere i skuffen om bilmodellen redan har radiodelen där (navi/skärm framme) osv.
Näst bästa stället att plocka signalen på är på någon vit/lila kabel i bilen, detta är standardfärg för kablage som har +12V i nyckelläge 1, vit/lila kablage finns runt om i bilen, även i skuffen.
Eftersom strömförbrukningen på remoteingången på slutsteget är högst minimal är det ingen som helst risk att koppla in sig på någon av ovanstående kablar.
Autostart vid signal in finns både på högnivå och lågnivåingångar. Tyvärr mindre vanligt numera men fanns redan på 70-talets boostrar osv. Ett smidigt och bra sätt att lösa problemet med start av externa slutsteg på, lite underligt att inte flera har detta idag faktiskt.

FP
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Du har så rätt Folke, har dock förståelse för deras svar då det finns många "hempulare" som kanske inte har dina (mfl.) kunskaper. Att just jag valde denna låda var bl.a för detta med autostart, det blev enklare så. Var även jag inne på att "tjuva" från antennförstärkaren. Nu blev det som sagt en kabel mindre att dra.
Tack för din kommentar.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Kan vara så, men tyvärr är trenderna att man på en bilverkstad numera sällan har några djupare kunskaper i hus elsystem osv funkar, man är mera hängiven åt att kolla på diagnosdatorn och byta moduler...
Sen kan det ju dra iväg åt andra hållet också, som när man kollar på någon av alla bil och hojbyggare på kanalerna, mestadels från USA. Herre min je.. man hålls fortfarande med handlödning av ihoptvinnade kablar direkt från gaslågan så att både tenn, flussmedel och kabelisolering sprutar... Att det bara funkar, men det ryker och gnistar ju lite ibland.
Å andra sidan är man ju inte så förändringsbenägna precis, hos OCC man kör ju med samma jäkla järnram, V2 med stötstänger och förgasare och 30cm böjda avgasrör med pruttande ljud, om och om igen och igen. bara det är en bred primärtransmission och d:o bakdäck så är det bra. Lite skoj var det kanske de 5 första avsnitten men sen.. Tyvärr är trenden liknade hos bilbyggare, choppernissar osv, samma rambyggen, bladfjädrar, gjutjärnsspisar med underliggande, stänger och två ventiler osv.
Som någon helt riktigt skrev i AM&S härom dagen: de flesta (nya) US-tillverkade pickuper och motsvarande som åker omkring idag är i princip inte mycket förändrade från 30/40 talet vad gäller ovanstående.
Nu gled tråden visst från grundfrågan lite.. men ändå, om montörer på verkstader oftare hade lite genuint intresse för t.ex elsystem så hade det varit trevligt.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu vet jag inte om den här diskussionen berör ämnet men det konstruktörerna menade var nog gott. Att sedan det i tyskland sedan lång tid tillbaka finns en annan slags kulturmentalitet att nyttja varandras proffesion och att hantverk är något som går att leva på. Sedan vill kanske svensk mentalitet hävda att det blir alltid bättre om man skruvar själv på det lite lite till:) Det blir det ju också men kanske lite krångligare än vad konstuktören i Tyskland menade och därmed också omfattningen för garantier och support.
BMW har en rätt omfattande uppgraderingsprogram för ljudanläggningar vilket tämligen få känner till. Det kostnadseffektivaste sättet är väl en kombinerad tysklandssemester och besök hos en BMW-verkstad. Då får man åtnjuta kulturen, drycken(givetvis tyskt kranvatten:)) samt kvinnorna....
Vad behöver man mer förutom en tyst kvinna? Kanske därför ljudet hemmavid behöver upprepas i bilen?:))
Mvh
Asken
de
22
deciso
528i touring -98
Kan du berätta lite mer om BMW s uppgraderingsprogram.
Är ju väldigt många som verkar missnöjda med ljudet i sin Bmw.
Även pro paketen. Mitt eget business ska vi inte ens nämna hur dåligt
det lät. Nu låter det gott, Alpine och Morel!!!!
Helt riktigt är det ju så att man aldrig gör några egna patentlösningar eller låter andra göra det på bilar under garanti osv. Detta är styrt av reglerna för garantier osv, och man är ju som återförsäljare alltid skyldig att lämna nybils och verkstadsgaranti osv. Delvis därför är det ju bara utbyte av system, moduler, stereo osv som gäller, man reparerar aldrig ner på komponentnivå. Iaf inte officiellt...
Sen finns det ju ett liv för bilarna även efter garantitiden.
Uppgradering bör innebära att byta till närmaste högre önskad nivå av de val av stereo/högtalare osv som finns till bilmodellen i fråga.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
deciso: Det beror ju på den indivuduella smaken förståss. Själv tog det ett par år att hitta finessen med Nokiabyggda högtalarsystem. En BMW är och kommer aldrig vara en bil som blir som första bilen med både 6x9 Alpine, Rockford fosgate slutsteg samt en Nakamichibandare och HÖGT. Det hade jag i min 77:ans Golf Gti. Det var då. Nu är det liknande musik, spelade med ett större djup och mer njutning. bombplan i högtalarna är väl raggarbilars melodi? Nu gillar jag raggarbilar men njuter av den typen av musik där. Några fördommar måste man väl ha:)

För varje typ av stereo finns det däremot optimala inställningar. T ex HiFi Professional DSP/ E39 touring hittade jag lite information då jag tittade runt på nätet för många år sedan.
Tyvärr strävar många efter enbart maximal bas som gärna får höras nåt kvarter i förväg osv när man cruisar fram i sin vagn.. Resten kommer i andra hand och först här kommer hjälpmedel som DSP och annat in.
Det går onekligen att skapa bättre ljud med moderna material, hjälpmedel och elektronik tillsammans med ljudprocessorer osv. Ett par naturlagar kommer man dock aldrig runt hur mycket man än försöker: Det finns en bakgrundsnivå i ett fordon som krymper ner dynamiken till löjliga 20-30dB eller så, dvs ett musikstycke eller vad man nu lyssnar på kanske har ett dynamiskt omfång på 70-80dB men endast omkring hälften kan avnjutas.
Bilkupéns storlek gör att låga frekvenser under sådär 300-500Hz helt enkelt inte "får plats". Våglängden vid t.ex 30Hz är runt 10 meter och visst kan man spela vid så låga frekvenser men med mycket besvärliga fas och nivåvariationer osv.
Försök påstå för en kännare att t.ex Berwaldhallen lika gärna kunde varit 3x5 meter och ändå uppvisat samma akustik som idag... eller att man bara behöver en dynamik på 30dB i lokalen osv. Det går liksom inte.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.