AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.852

Rökskadad 116i

11
3
116OW
BMW 116i -05
Hej,

Föregående natt hade jag min BMW i ett parkeringshus där 3 andra bilar brann. Min bil brann aldrig men däremot blev den sot/-rökskadad. Bilen blev bärgad till verkstad för tvätt (räcker detta??) Frågan är hur stor skada bilen tagit av detta? Är det rimligt att satsa på att få bilen inlöst av försäkringsbolaget?
Vav var det som utlöste branden? Var det ngn annan bil eller åska eller dylikt..? Förstnämnda så har du rätt till ersättning, sistnämnda kan bli svårare då force majoure kan träda in...
11
3
116OW
BMW 116i -05
Branden startade i en av bilarna. Om den var anlagd eller "självtände" utreder polisen just nu.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag förutsätter att de gäller detta Länk

Är bilen bara sot/rökskadad kommer det gå att tvätta-polera den, ibland kan de behövas luktsanera inredning etc. men är det inte några uppenbara värre skador än så tror jag chanserna för en inlösen är små

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror nog försäkringsbolaget är betydligt mera intresserade av att tvätta din bil grundligt istället för att lösa in den. Lär vara betydligt billigare för dem, en sanering kostar sannolikt inga 120.000kr +

//Lövet
11
3
116OW
BMW 116i -05
Jo, det kan jag också räkna ut att dom hellre vill tvätta bilen för några tusen jmfrt med att lösa in den:)

Men jag har hört andra teorier när det gäller rökskadade bilar att gaser, som bildas vid brand i plaster, kan skada elektronik bl.a. Kan vara mer problem än "bara" sot på lacken mao...?
Om det går att åtgärda med tvätt /polering så är det nog inte fara med din elektronik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.