AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.270

Köp av BMW 330ci

Hej alla BWM älskare! Nu är det så att jag är helt ny medlem (reggade mig för 30sek) och jag går i tankarna att köpa en BMW 330ci eller inte går i tankarna jag ska köpa en sådan men har lite frågor vad jag ska tänka på så jag inte blir missnöjd. Så tex hur långt får bilen ha gått? jag hade tänkt mig en 00-02 och sen vill jag ha automat i köerna och manuell på landsvägen och då finns ju SMG varianten som verkar som ett bra alternativ! Men har läst lite och det verkar som att det inte är samma som i m3an och att den är dålig? Men är den dålig pga att den går sönder och allt pajjar och blir dyrt eller dålig för den är mkt segare än m3ans SMG? Är ändå ingen rally kalle så lite segare växlar än M3ans SMGlåda så spelar det ingen roll bara man slår en vanlig manuell i växlingen. Sen till import? vad tycker och tänker folk om det? blir det svårsålt? vill folk inte köpa en importbil sen när jag ska sälja den? Och till sist den här inspektion 2 hur mkt kostar den servicen ungf?

Tacksam för alla svar och kommentarer! skulle va synd att bli missnöjd! att tillägga ska jag lägga runt 130.000kr.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Verkar som att du har kollat runt lite på forumet på andra trådar, det finns mycket information om 330 i gamla trådar.

Angående SMG-lådan så ska jag varken säga bu eller bä, jag har hört både och. Vissa säger att man absolut inte ska ha lådan, mest pga att den går sönder vad jag har förstått det som. Andra säger att den håller bra. Ett säkrare kort är antagligen den vanliga automatlådan, steptronic, som håller bra och har bra respons i sportläget. Jag ger inte mycket för möjligheten att "växla manuellt" med den vanliga automatlådan men om du kan tänka dig att avvara det så fungerar automaten riktigt bra. Den slår dock inte en manuell i växlingarna.

Många 330 av modell 00-02 har nog passerat 10k mil och lite till, men så länge den är bra vårdad så håller den många många mil utöver det. Vad du bör ha koll på när det gäller de årsmodellerna är att rostskyddsgarantin antagligen gått ut (gäller 6 år från första regdatum). Därför är det bra att kolla noggrannt efter rost.

Importbilar brukar i allmänhet ligga lite lägre i pris, vissa (alla?) försäkringsbolag är allergiska mot importbilar och vill därför ha en högre premie. Det borde väl vara den största nackdelen med import. Annars ser jag inga nackdelar så länge bilen har en schysst historik. Jag har förstått det som att det kan vara lite mer svårsålt, men jag tror inte att det är så illa.

Inspektion 2 ligger runt 6-7000 kr hos en aukt. verkstad tror jag. Har inte gjort den själv men har för mig att jag har läst en liknande prisuppgift här på forumet.

Lycka till!

Mvh
Wiberg
Okej det jag läst ang SMG lådan blir man inte mkt klokare av, antingen får man väl en som fungerar hur bra som helst och är helnöjd eller så rasar den och man får ta ett lån för att byta, skämt å sido. Du tycker alltså att automataren fungerar bra? jag kommer alltid på mig själv på vägen hem från jobbet i köerna "automat bil vore ju hur skönt som helst" och jag var först inne på den men sen bytte jag till manuell eftersom det snackades om att den drog mkt mer bensin och nu är jag inne på SMG spåret med då verkar det som jag får hosta lite mer pengar dock. Hur som helst vågar jag mig inte på import då jag läst och kan för lite om det och folk är så insnöade på att det är skit och det går säkert inte att sälja sen.

Tack för svaret på mina frågor Wiberg!

Mvh Gnidarn
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Läs testet här Länk

Efter detta tror jag inte du är så sugen längre.

//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Risken med SMG är att det blir en kompromiss som inte är bra på något. Men jag ska inte säga för mycket, har inte provkört den själv. Provkörningen på Teknikens Värld var väl inte så positiv direkt.

Jag är väldigt nöjd med automaten, men många anser att den inte hör hemma på en bil som 330Ci. Det är dock jäkligt gött att glida runt inne i stan med automatlådan och när jag leker runt lite då och då så funkar sportläget på automaten rätt bra, även om det inte är i närheten av kontrollen hos en manuell.

Det är bra läge att köpa 330 just nu, det borde finnas god prutmån på många bilar. Så ta god tid på dig och kolla upp bilarna noga. Om du vill undvika import så minskar utbudet en del, men det finns ett gäng svensksålda på blocket varav några under 130k.

Mvh
Wiberg
Länken fungerar inte för mig =/ Är det någon som vet vad det står i teknikensvärld testet? stor det nått om att dom pajjar mkt lättare för om det bara är att den fungera och håller men är seg så tror jag inte det gör så mkt =/ fast manuell har jag ju alltid haft och fungerar fan och som du säger nu när det kostar skjortan plust moms att tanka bilen borde man få den för en billig peng ;)

Mvh
Gnidarn
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej det står inte att den går sönder. Det som de är helt galna på är att lådan fungerar jättedåligt bland annat i stadstrafik. Ett exempel är när du ska fickparkera. Antingen så rör inte bilen på sig, eller så gasar du lite mer, och då hoppar bilen framåt istället. Samma sak vid start i backe till exempel.

//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Kolla länken igen, den fungerade inte för mig förut heller. Men nu fungerade den för mig. Sök på teknikensvarld.se annars så hittar du provkörningar och tester av 330Ci.

I korthet så säger TV att SMG-lådan inte är mycket att ha. Inte för att den går sönder utan för att den inte ger något mervärde.

Bilar med stora motorer är stendöda på begagnatmarknaden just nu så för dig som köpare så är det guldläge. :)

Nu ska här sovas!

Mvh
Wiberg
Anderas_lofgren: jaha okej då har jag fått lite mer kött på benen, men om man bara lägger i automatläget när man ska fickparkera eller köra i stan vilket jag tror jag kommer göra. Det är just i stan det är så skönt med automat och sen hur fungerar lådan på landsväg tex?

Wiberg: aha okej men dom på tex TV och andra ställen brukar väl varar rätt hårda och kört mkt bättre bilar och känner att smglådan inte håller måttet men en kille som ska köpa sin första bmw kanske inte känner samma sak?

Mvh
Gnidarn
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Godmorgon,

Bästa tipset är nog att provköra en bil med SMG och se hur du tycker att det känns. Bäst är om du kan provköra med manuell och automat också så får du nog ganska snabbt en känsla för vilken du föredrar.

Jag var inte fullt så grundlig utan testade bara automat. :) Risken är väl att om man som TV tröttnar på SMG-lådan och bara kör den i automatläget så är det nog bättre att köpa en automat från början. Men som sagt, provkör själv är nog det bästa. Då lär du snabbt märka om du tycker att lådan är något för dig.

Mvh
Wiberg
Jo det är sant, men jag tror faktiskt man tröttnar på automat? men det är faktiskt väldigt skönt. Största delen av min körning har jag mest nytta av automat men sen den där extra lilla biten är det kul med manuell =/
Mvh
Gnidarn
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Undrar om det blir dublettpost nu? Det strular lite med min uppkoppling..

Hur som helst, jag skriver samma sak igen då.

Det finns säkert risk att tröttna på automaten men jag blir bara mer och mer nöjd med automaten. Funderar på om man skulle byta till en manuell till nästa bilbyte så att man inte blir alltför bekväm. :) Den enda gången jag kan tänka mig att du blir ledsen över att ha en automat är om du ska busköra. Gör du det ofta så blir du besviken över automaten ofta och då är nog en manuell bättre. Buskör du mer sällan så kommer du sällan att bli besviken och då kommer du att vara helnöjd med automaten. I det läget är jag. Jag gillar att leka om det är en bra, kurvig väg men då fungerar automatlådan helt ok i sportläget.

Om man ska tro TV så blir resultatet med SMG att du inte riktigt får en manuell låda så den aktiva körningen blir lidande. Men den fungerar inte klockrent som automat heller vilket gör att du förlorar en del av smidigheten vid stadskörning som är automatens bästa område annars. Men det är nog bäst att testa själv som sagt.

Mvh
Wiberg
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Wiberg: Jag har kört min 330iA och har inte tröttnat det minsta :)

//Palle
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Ha ha i 4 år skulle det stå också, hade lite bråttom :o)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Palle: Låter bra! :) Jag känner inte att jag är i närheten av att tröttna än. Är väldigt nöjd med hur den fungerar. Har bara haft den i dryga året än så länge dock.
Okej men det är ju som alltid bilköp ska inte vara lätt :) får helt enkelt pröva dom olika varianterna.
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Har bara bra sakar att säga om 330ci kanonbil och inte varit något som krånglat under de 3 åren jag har haft den. Det finns dock ett stor men och det är rosten och tittar du på en 00-02 så kan du inte räkna med någon hjälp från BMW eftersom den är äldre än 6år. Så kolla riktigt riktigt noga efter rost för det är den stora svagheten som jag sett.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har oxå bara gott att säga om 330. Coupen är ju väldigt snygg, men en cab är ju bättre, i mina ögon då :-)

Men utöver vilken kaross man ska ha så tror jag att en 330 är det bästa av alla världar... Lagom dyr, tillräckligt med pulver för att man ska flina varje gång man tar sig en tur oavsett om det är fort rakt fram eller lite mindre fort på kurviga vägar. M-pkt är ett "måste" tycker jag.

Ang SMG eller inte så har jag inte mycket att tillägga. Var inne på det själv och frågade på 2 BMW verkstäder som båda sågade den långt ner, nära fotknölarna faktiskt. Men det visar sig ju här att de som har en sån låda nästan uteslutande har gott att säga. Jag har 6-petad manuell och det trivs jag med. Tack vare vridet i motorn blir det inte så mycket "rörande i grytan" i kökörning.

Vad det gäller fel och brister så finner du nog det mesta om du läser här på forumet ett tag. Alla bilar har väl lite bekymmer av och till, oavsett märke. Har själv inte haft några direkta större fel, men visst har den besökt BMW några gånger genom åren...

Rosten verkar vara det "största" problemet, men om du hittar en utan och sköter den ska det väl fungera. Har inte egna erfarenheter av rost men så kör jag bara min på sommaren, om det är torrt ute...

Du kommer i vart fall att bli mycket nöjd med en 330.....

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.