AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.052

Vacumslang insug

np
7
nphu2007
BMW 520i -92
Fick anmärkning vid besiktn på höga HC-värden, 240. Wölkes i Göteborg åtgärdade ett fel "rep av vacumslang vid insug" som ska ha åtgärdat HC-värdet till normalt. Undrar om det finns nån här som kan förklara lite mer vad det innebär, ska kontakta dom så dom får förklara lite mer men skadar inte att ha lite förkunskaper liksom.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter en hel del vacuumslangar anslutna till insugningsröret på motorn som t.ex driver bromsservot, vevhusventilationen m.m. De är ganska tunna (8-10mm utvändigt). I bland går de av eller lossnar med följd att motorn suger tjuvluft. D.v.s motorn får mer luft än den som passerat luftmassemätaren. Lamdasonden ger galet värde och talar om för motorstyrningen att kompensera. Då blir det tokiga avgasvärden.
Det borde inte varit en dyr reparation.
np
7
nphu2007
BMW 520i -92
Ok, tackar.
Felsökn, rep vacumslang, varmkörn. koll avgas värden = 745:- ex moms. Låter dyrt tycker jag men nästa gång blir det min vanliga mekare som tyvärr hade semester.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom kan väl ta bra timpenning. Är inte förvånad. De har väl sin utrustning som skall betalas o.s.v och dom kanske fick leta lite.
Inget att grubbla över. Nu är det bara att åka igen!
np
7
nphu2007
BMW 520i -92
Det är sant, nu e de bara åk igen, en fråga till bara, kan det påverka tex bensinförbrukning?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan det säkert göra då insprutningen får fel signaler. Borde kunna bli en förbättring på den fronten tycker jag.
np
7
nphu2007
BMW 520i -92
De e ju inte helt fel, kanske väl spenderade pengar då. Tycker den går jämnare, iallafall på tomgång. Slipper åka tillbaka till bilprovningen då dom släcker anmärkningen hos Wölkes, slipper den sura bilprovarn. Värt ett par hundra bara de.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.