AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.432

vad betyder det oeldruck motor

pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
tja har en bmw 535 som larmar på oeldruck motor.i boken stor det att det är oljetycksgivaren och den har jag byt idag. men det larmar en då DET ÄR BARA PÅ TOMGÅNG.så jag vil ha ett svar på vad det kan va. KAN DET VA OLJAN SOM GÖR DET.DOM HAR HÄLT I 20W50 VR1 RACING. jag kan tänka mig att det kan va oljan någon som vet.

pata N
Lågt oljetryck...Kolla oljenivån.
pa
95
pata N
det har jag gjort och den är bra den är vi det övre sträket på stickan kan det inte bero på att oljan är för tjock 20/50 för boken säger -10till +120

pata N
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lägre tryck på tomgång kan man få vid byte till tunnare olja. Titta i oljefilterhållaren så att allt hamnat rätt vid bytet. Det har hänt att delar fattas och oljan tar fel väg, med för lågt tryck på tomgång som följd. Kolla skiss på realoem el. likn.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Kanske är oljefiltret boven i dramat, har hänt att vissa filter "blöder" och oljetrycket blir lidande, eller så kan det vara igentäppt av skit!
Bytt filtret nyligen?
pa
95
pata N
ska byta olja och filter imorgon så får jag se vad som kan hända hoppas på att det är skit i filtret eller att det har med oljan att göra
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag hade en 535 E34 för några år sedan som varande för oljetryck bara när jag startade bilen men sen slocknade lampan. Det jag fick höra var att det tar nån sekund innan oljan rinner i genom de där stora gamla motorerna och det ävar därför den varnadade en kortis men sen var allt okej.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det där med varning för lågt oljetryck vid uppstart kan även bero på en ventil i oljefilterbehållaren som hoppat ur sitt läge. Detta gör att oljefilterbehållaren dräneras på olja varje gång du stänger av motorn. Vilket gör att det tar lite tid att fylla oljefilterbehållaren och bygga upp tryck vid varje start - inte så bra för motorn i längden misstänker jag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det en E34 vi pratar om förresten?

Nu verkar det ändå inte vara felet med ventilen i oljefilterbehållaren då oljetrycket inte slocknar alls på tomgång.

Men här är lite mer info om problemet.

Johan & Sean's E32 Page
Länk

E32Fixes.Com (fast websidan verkar inte finnas längre så jag laddade upp en pdf fil som är en kopia av sidan som jag tog för länge sen)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.