AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

Bilen dog - Carsoft hittar inget fel

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Körde på grusväg och fick sladd efter att ha väjat för djupa hål. Ordentligt stensprut under bilen. En minut senare dog bilen. Startade om och kom ett par hundra meter till innan den dog igen, sedan 100, 50, 10 och slutligen 2 meter. Mitt på ett kalhygge mitt ute i jävla skogen 5,5 mil hemifrån. Så jag fick åka bärgare med mitt fiskespö och min matsäck med rökt bog i tunnbröd...

Carsoft 6.5 hittar inget fel. Detekterar BMW:s mjukvara fler fel än Carsoft? Så att det skulle vara meningsfullt, menar jag.

Jag utesluter vev- och kamaxelgivarna då Carsoft brukar hitta defekter på dessa.

Hittar Carsoft fel på bränslepump?

Vad kan annars ha hänt om det beror på stensprut i samband med sladden?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som sagt en träklubba eller vedklapp och ge tanken en smäll underifrån på höger sidan kan väcka pumpen till liv ev. Bränslepumpsfel indikeras inte i diagnosen, däremot kan man få DME felkoder för snålt med bränslse om pumpen lagt av.Men inte säker på att Carsoft läser det med det borde det ev göra.
Du får väl kan ju läsa min Lördags blogg tex
eller detta.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack för svar.
Har bytt alla säkringar och reläer men inget liv. Nu är det lunch sedan tar jag bort sätet och lyssnar om pumpen går. Om inte ska jag se om den får ström.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Pumpen får ström men den är död. Jag har beställt en ny så det blir byte imorgon.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bensinpump bytt och den startade bra. Så jag åkte och handlade. Då dog den igen så nu är jag ganska less...
Bogserade den till BMW strax efter stängningsdags (så klart) så nu får skiten stå där. Jag hoppas att de kan göra en felsökning på måndag men det finns tydligen bara en mek nästa vecka...

Några tips på vad jag kan åka och kolla under helgen???

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur såg anslutningarna ut på pumpen ? i och under locket och kolla så att jordningen inte glappar nånstans på vägen till själva jordpunkten. Är rätt vanligt fel med dålig kontakt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag kollade på det och allt såg helt OK ut. Kanske borde kolla ännu närmare då och kolla jordkabeln...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Felet är av BMW nu lokaliserat till kontakten i bränslenivågivaren. Så en ny är beställd, hoppas den kommer imorgon.

Jag får väl trösta mig med att bränslepumpen förmodligen skulle ge upp förr eller senare, den har ju gått 25000 (det syns om den är bytt).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.