|
|
|
|---|---|
|
Hej skulle behöva lite råd! När jag kör i E-läge eller Vinter-läge och kommer upp på högsta växeln, börjar bilen hugga och ger en ojämn gång. Detta vid lägre/högre farter. I Sportläge inga störe problem. Jämn gång upp till runt 100 km/h. Kan det vara kardanen? eller ev byte av olja på automatlådan? tacksam för all hjälp | |
|
Vad menar du med lägre hastigheter? Funkar lockup som den ska? molle |
|
|
Var nog lite oklar där, men när "5" går i vid runt 90-100 kommer den ojämna och ryckiga gången in. Har kollat kardanen och den var ok. |
|
|
Det är just vid den hastigheten som lockup ska aktiveras på 5HP18, så om det är lådan är en gissning att ryckningarna kommer av att styrboxen försöker aktivera lockupkopplingen gång på gång men lyckas inte. Detta ska i så fall ge felkod. Kan du läsa felkoder? En sak kan du börja med att kolla själv. Lockup aktiveras inte om lådans olja är kallare än 60 grader, så du kan kolla att lägga bilen i 90-100 km/h så fort som möjligt efter en kallstart innan lådan hunnit bli varm. Rycker den INTE då är det sannolikt lockupkopplingen man ska börja felsöka på. molle |
|
|
ok ska kolla detta. Tackar så mycket Molle |
|
|
Hej både Henke och Molle. Det är min gamla bil det handlar om och jag får väl förtydliga för Molle att jag sålde den till Henke med de små problem (som upplystes om dessa vid köpet) som molle försökt hjälpa mig med tidigare här på forumet. Fast det här med att det strular när lock-up går in är inget jag drabbades av. Kanske underättar lite vid felsökandet. Kan också upplysa om att det är ganska exakt 2.5 år sedan sedan filter och olja byttes i lådan (av honom som jag köpte bilen av), sedan bytte jag olja en gång till för ca 2 år sedan för att säkerställa oljenivånivån. Kan inte med säkerhet säga hur många mil det blivit sedan dess då jag inte har kvittot från oljebytet kvar. Har du det Henke? Det sista Molle tipsade mig om var om försöka byta ventilpaketet vilket skulle vara enkelt då man ändå har tråget nere. Vill minnas att det skulle sitta med åtta bultar och sedan bara lyfta rakt ner? Kan kanske vara en idé om Henke ändå snart ska byta olja och filter? Nackdelen är väl att en annan låda att sno ventilpaketet ifrån inte är gratis. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.