|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med kopplingen...eller problem och problem, mer ett störande fenomen. Bilen ifråga är en 318 Touring från -96. Kopplingen fungerar perfekt och tar där den ska, men den gnäller när man trampar ner den samt släpper upp den. Är det någon som har förslg på hur man kan göra för att slipa detta irriterande ljud? Kan man smörja upp något komponent? Tacksam för svar / Jonathan | |
| Pedalerna brukar gnissla lite då och då men det smörjer du enkelt med en dos 5-56, eller är det själva kopplingen som gnisslar? ;) | |
|
Om det inte är kopplingen i sig som låter är det troligtvis ett par plastbussningar runt pedalen som är slitna, ganska vanligt fenomen på E36 som även kan orsaka glapp i pedalen. (lite osäker på om dom orsakar gnissel men jag TROR det) Sen är kanske 5-56 bra på en del saker men som smörjmedel borde det väl finnas bättre saker om man nu inte vil smörja ofta.. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
vill bara komplettera med att bekräfta mina misstankar, dessa plastbussningar orsakar även gnissel. Inget jättjobb att byta och troligtvis oförskämt billiga delar. Har du inte tummen mitt i handen kan du kanske byta dom själva. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
| min har börjat gnälla lite också så jag får väl byta det jag med. | |
|
Tack för svaret Johan Sjöström! Känns som det kan vara dessa plastbussningar som är i behov av byte. Har även som du skrev något lite glapp i pedalen. Du vet möjligtvis inte vad dessa små bussningar kallas? Vet att jag ringt någon annan gång till Bmw och skullle ha lite smådelar och det var ju tydligen stört omöjligt för personalen på firman att hitta rätt delar när inte man visste namnet på dom.... Bara man får tag på delarna så ska jag testa och ge mig på det, Bmw är som jag märkt mycket trevliga bilar att dona med själv. |
|
| De är säkert Urtrampningslagret. Går inte att smärja utan att plocked ner växellådan. | |
|
jag hade definitvit börjat med mitt tips framför urtrampingslager, skall se om jag hittar dom till dig Länk ser ut att vara artikel nummer 4 på bilden. Jag vet att UUC har en förstärkt motsvarighet som skall hålla bättre. Länk där hittar du även en installationsguide. samt att dom beskriver när detta löser problem. Går det så köp dessa då original säkert kommer att packa i förtid igen. verkar vara en av BMW svagheter bland flera andra. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.