|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad menar du med säkerhetsavdrag? Säkerhet för vad? Först skriver du att lasern inte gör något "avdrag", i nästa inlägg tvärtom. Varför skulle den ena metoden behöva en teknisk marginal men inte den andra? Sen hur mycket det skrivs på lappen om man åker fast i en kontroll är ju en annan femma. FP |
|
|
Vad menar du med säkerhetsavdrag? Säkerhet för vad? Först skriver du att lasern inte gör något "avdrag", i nästa inlägg tvärtom. Varför skulle den ena metoden behöva en teknisk marginal men inte den andra? Sen hur mycket det skrivs på lappen om man åker fast i en kontroll är ju en annan femma. FP |
|
|
Säkerhetsavdrag innebär att det görs ett avdrag från den uppmätta hastigheten för att mätningen skall vara rättssäker (dvs hålla i en tingsrättsförhandling). Avdragen är olika därför att mätmetoderna inte mäter lika exakt jämfört med varann. Säkerhetsavdragen är följande vid de olika mätmetoderna: Laser=3km/h Genomsnittshastighetsmätare=3% Radar=inget, mätningen avrundas till närmaste nedre heltal. För att förtydliga: en polis står med en laser. Du kör i 60 km/h på en 50väg, lasern mäter 60, drar sen av 3km/h. Polisen läser vad som står i lasern dvs 57km/h. Du blir rapporterad för 57 km/h. |
|
| I vilket inlägg skriver jag att lasern inte gör något avdrag? | |
|
Inlägg 1 "Jag skall reda ut frågetecknen kring %-avdragen. Detta gäller endast när polisen mäter hastigheten med en genomsnittshastighetsmätare. Då görs ett avdrag (inbyggt i mätaren) på 3%. Detta gäller alltså inte om man blir mätt med laser." Inlägg 2 "Kameraskåpen ger ingen "rabatt" (gör alltså inget säkerhetsavdrag som lasern eller genomsnittshastighetsmätaren gör), men du får böter först vid 6km/h över hastighetsgränsen." FP |
|
|
Inlägg 1 Det jag skriver är att säkerhetsavdraget på lasern inte är 3%, vilket någon trodde. Jag skriver aldrig att det inte är något avdrag. Det är 3km/h. Inlägg 2 Kameraskåpen mäter inte med laser, utan använder radar dvs inget säkerhetsavdrag. Det ÄR ganska röriga regler :-) |
|
|
Jag är medveten att kameraskåp mäter med radar, och de är aktiva hela tiden, dock utan att alltid registrera överträdelser med bild osv. Vad är det som säger att en radarmätning har 100% mätnoggrannhet medan lasern inte har det? Allt sett ur rent teknisk aspekt. FP |
|
FredricF |
folke: Lite off topic men här några gissningar vad det kan bero på: * Radarn sitter fast och lasern hålls i handen. * Lasern får rysligt lite ljus tillbaka av det som sänds ut och har inte så lång tid på sig att mäta. En radar å andra sidan arbetar i ett våglängdsområde där det (förmodar jag) är mycket mindre störningar. * Radarn kanske har högre mätfrekvens och ger därmed högre noggrannhet. /Fredric |
|
Rent tekniskt är nog skillnaderna på noggrannhet i denna applikationen små. Båda systemen används både på fasta och rörliga enheter, laser kan användas på mycket långa avstånd, militärt och i rymden t.ex. Radar å andra sidan arbetar med radiofrekvenser som är lite mera utsatta för man-made störningar. Frekvensområdena som används för mätradar av denna typ är noga fastlagda, det finns ett par tillgängliga band. Jag vågar nog påstå att det går att uppnå fullt tillräcklig mätnoggrannhet med båda systemen. FP |
|
|
"Jag vågar nog påstå att det går att uppnå fullt tillräcklig mätnoggrannhet med båda systemen." Säkerligen, men faktum kvarstår, de behandlas på olika sätt när polisen använder dessa system vid hastighetsövervakning. |
|
FredricF |
folke: Mätnoggrannhet är oftast en funktion av pengar. Kanske vill inte polisen betala så mycket för handhållen utrustning. Jag tror mig ha hört att polisens laserpistoler kostar mindre än 100.000 SEK och om det är så så är det är inte mycket pengar för ett sånt mätinstrument. Dessutom mäter väl lasern på betydligt längre håll än radarn i skåpen. Och att störnivån skulle vara jämförbara är väl kappast troligt. Det är betyligt enklare att konstruera ett smalbandigt filter för radarsignaler än för ljus. Nej, jag kan inte hålla med om att det skulle vara troligt att de bägge systemen skulle ha samma mätnoggrannhet. Och det gör tydligen inte polisen heller. /Fredric |
|
Kameraskåpen med radar börjar mäta från 150 ner till 100 meter (ett flertal mätningar), bilden tas vid c:a 30-15 meter. Lasermätningar kan göras på längre avstånd men vanligen från 200-100 meter för att säkra att inte förväxlingar skall ske, ingen större skillnad på avstånd alltså. Kameraskåpen kan inte avgöra t.ex om två bilar ligger jämnsides när bilden exponeras, mätningen avskrivs i sådana fall. Jag har inte sagt att störnivån är jämförbar, bara att det är helt olika karaktär på mätsystemen och därmed olika kriterier för ev. störningar. Hela diskussionen går ut på att det kan förekomma (eller inte) "rabatt" på bilens hastighet innan det blir böter eller annan påföljd i slutänden. Jag tror inte tekniska skillnader och diskussioner om detta kan tillföra så mycket i detta, och det finns mycket skrönor osv om hur man mäter och ger rabatt eller avdrag från verklig hastighet, procent eller km/h osv. En hel del fakta finns att hämta hos VV eller RPS men tolkningar och hörsägen kommer med stor säkerhet att fortsätta cirkulera på olika forum. FP |
|
|
Vet inte det är samma "rabatt" ni diskuterar som jag tänker på, men jag är rätt säkert på att fortkörningar under 6km/h för fort inte rapporteras och du därmed inte bötfälls, oavsett hur din hastighet har mätts. Tidigare var denna gräns 10km/h men det sänktes när bötesbeloppen höjdes. Anledningen till att man har gränsen kan jag bara spekulera i men jag antar att man inte vill ha folk som bara sitter och stirrar på sina hastighetsmätare i trafiken och därför ger lite marginal. Men det är ju ingen rabatt som dras av din hastighet utan en gräns för när du blir rapporterad. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.