|
|
|
|---|---|
bluum |
Jag är påjakt efter en BMW 520, 1988 års modell och skall snart kolla på en. Saken är den att jag inte är sådär "hajj" på bilmotorer så det är nog lätt att man går på en nit. Jag skulle därför behöva lite råd vad jag skall kolla och tänka på innan jag bestämmer mig. Vad jag vet nu är att jag skall kolla topplocksbultarna är av torx-typ och inte 6-kant. Även att motorn ej "tickar" då detta kan vara kamaxeln som eventuellt måste bytas(rätt?). Även rost så klart, men det är jag inte så orolig för. VAd mer finns att tänka på, menar då större grejjor som exempelvis kamaxel vilket kan bli en dyr historia. Jag vore evigt tacksam om någon kunde lista upp olika saker att tänka på. |
|
Kolla begagnatguiden där står det ett och annat bra. /Joakim |
|
|
Kolla om serviceboken är OK (Servad o.s.v.). Kontrollera när kamremmen är bytad. Ska bytas var 8000:e mil om jag inte minns fel. Om det inte är gjort så ska det göras annars kan det bli mycket dyrt. Tickande ljud kan betyda att något är fel på kam eller ventillyftare. Provkör sakta över någon hårt guppig sträcka. Hörs det något klonkande ljud kan det bero på att någon led i framvagnen eller bussning i bakvagnanen måste bytas (kommer ej exakt vad det är men det kan kosta ett par tusenlappar att göra vid). Sedan skadar det aldrig att ta en rejäl titt på bromsarna. Kör sakta, bromsa och släpp ratten samtidigt. Drar bilen åt något håll = ojämn bromsverkan. Slår det i ratten när man bromsar (vid hög hastighet) = skeva bromsskivor. Kör på grusväg och dra i handbromsen hårt en kort stund. Låser bägge hjulen = OK. Om bara ett låser = gör vid handbromsen. Sedan kan man hissa upp bak/framhjulen och kontrollera så att bägge hjulen rullar lätt. Gör dom inte det så ligger bromsarna på hela tiden och då kan det bli dyrt. Kontrollera också att bromsskivorna bak inte är rostiga. Då är det dags att byta dom. Hoppas du fått lite info om vad som ska kollas. Det finns säkert mer som jag inte tänkt på men kom ihåg att det är ofta helhetsintrycket som är avgörande. //Sahlin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.