AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.438

Köpa bil som används som banbil? Riskabelt? Sönderkörd?

Har sett att det finns en del bilar ute som är anpassade för att köra på bana.
Jag funderar på hur motorn kan må på dessa bilar, de har ju nyare och starkare dämpare och fjädrar mm men hur mkt kraft finns det kvar i motorn efter att ha varvats ur vid varje raksträcka?

Vad tror ni? Är det en tabbe att köpa en sådan?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beror väl på vad du ska ha den till. Om jag letade en privatbil hade jag hoppat över en rejsad bil.
Ha den som privatbil självklart.
or
725
oreo
323i -85
Om bilen servas efter användningsområde kan jag inte se något fel i att den får gå på bana. Personligen skulle jag hellre köpa en bil som gått på bana med ordentlig service & underhåll än en bil som stått utomhus året runt och startats utan motorvärmare. Jag tror att en motor överlag mår betydligt sämre av att startas vid kylgrader åtskilliga gånger än att köras på bana då och då. Om vi pratar om en hårt trimmad racebil är det en annan sak, men så länge vi pratar om välskötta bilar som inte trimmats tycker jag inte du behöver undvika dem :-)

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle nog hålla med Oreo i detta.
En bil som hobby körts på bana och fått mycket service och omsorg kan vara ett mycket bra val. Oftast är ju dessa bilar entusiastfordon som njuter av mycket pyssel från sina ägare.

Det gäller ju att prata med ägaren och höra hur mycket och till vilken typ av körning de använts, men inte tror jag att det skulöle vara några stora problem. En extra översyn av bromsar och hjulupphängning kan ju vara på sin plats inna köp. Motorn brukar de flesta ta väl hand om.

//amullo
---
Men att den har körts som ban bil den sista tiden betyder ju inte att tidigare ägare har startat den i kylan osv?
Men den borde iaf sista tiden fått bättre behandling om jag förstått det rätt? :)
Vad är det för ngn bil?
De jag har tittat efter på blocket är E30 318is.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.