|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag har en BMW 540iA Touring från 1995, som behöver nya dämpare bak. Bilen har nivåreglering. Eftersom bilen snart har gått 30000 mil, så vill jag inte lägga ner för mycketk pengar i den. Vet att man på många Jaguar XJ40 bytte nivåregleringen mot vanliga fjädrar med gott resultat. Någon som gjort detta på en 5-serie? Funkar det bra? Kan man köpa begagnade dämpare för att hålla nere kostnaden? Är inte risken stor att dessa är lika slut som de jag redan har? Stort tack på förhand! :-) /Jesper | |
|
Att köpa begagnade dämpare är väl som att sätta i gamla packningar. Om man räknar med jobbet de tar att byta dämparna så känns de kanske inte värt att stoppa på beggade dämpare.. =/ Att konvertera till icke-nivå har jag ingen erfarenhet av, men dämpare till vanliga fjädring finns de ju mkt billiga alternativ till. Sj köpte jag dämpare och fjädrar runt om till min 93a för 2700kr fraktat =) |
|
| Om inte jag har fel för mig sitter det mer eller mindre vanliga dämpare där bak även om det är nivåreglering. Det är bara fjädrarna som är utbytta mot luftfjäder. (det är dock inte exakt samma dämpare som en utan nivåreglering) | |
| Jesperw har speciella dämpare bak som är hydrauliska. Han har ju en E34. Det är först med E39:an som nivåregleringen sköts med luft. | |
| Ah my bad :) missade årtalet där. | |
|
Tack för bra svar! Känns som att beggat inte är ett alt, utan valet kvarstår mellan att punga ut för hydrauliska eller "steloperera". Ingen som har erfarenhet av att sätta vanliga dämpare istället? It is nice to be important, but more important to be nice! |
|
| Här står det vart man pluggar för att få det att funka ... Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.