AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.706

Hur skadligt är det att backa ihög fart?

Ni
221
Nick3
318i-91
Undrar som det står i rubriken ifall det är skadligt?
Prövade tidigare idag att backa ca:30meter med rätt så mycket varv inte järnet dock! men de ven ju ganska mycket...
Märker då inte att de skulle hänt något men har hört att de kan förstöra i lådan om man gör så...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är främst de gamla ZF5HP30 (540/740/750) som inte överlever backning i högfart, det beror på att en tryckreduceringsventil i lådan är något underdimensionerad.

Tror inte att det är någon fara att backa snabbt annars.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Att det viner mycket när man backar med en manuellt växlad bil beror på att kuggarna i växellådan är fasade för att fungera/hålla bäst vid framåtkörning.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ni
221
Nick3
318i-91
De låter ju lugnande iaf :)
körde förbi där jag skulle ha svängt också blev de snabbt i med backen tillbaks...kom på efteråt att de inte kanske var så bra!
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har en kompis med en Volvo 940 turbo som tyckte att det var så roligt med att backa att han bestämde sig för att göra det i ca 2 km och sen när han kom fram och körde framåt igen så kom han bara 50 m innan bakaxeln rasade :)

Men det var ju en volvo som sagt
tornet
sneable: "-Men det var ju en volvo som sagt "

HAHAHAHAHAHAHAHA :)

mvh tornet
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
"Lilla versionen" av 5HP19 som sitter på tex 320/323/325 tillverkade 00-01 ska man heller inte gasa på backen med. Underdimensionerad backtrumma som sprängs pga utmattning. Gäller inte "stora versionen" av 5HP19 som sitter på 330/530. Inte känt i Europa eftersom modellerna med små motorer är så sällsynta med automat men har varit och är ett problem i USA där dessa volymmodeller ofta har automat.

Om man tittar på statistiken över sprängda backtrummor bör man nog även ta det lite varsamt med 5HP18.

molle
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Var hittar ni all denna statistik och uppgifter?

"När du älskar att köra"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vinandet vid backning beror väl på rakskurna kuggar på backdreven, medan framåtväxlarna är snedskurna för ljudkomfortens skull.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Säger som föregående att ljudet uppstår pga. rakskurna drev. Billigare men även bättre map. slitage då friktionen ökar med snedskurna drev. Oftast är moment och därmed kraften störst vid 1a och backväxel pga utväxlingsförhållandet. Detta gör att det är olämpligt att köra en längre tid med backen i.
Det är också lättare att "kugga ihop" två rakskurna drev utan synkringar.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
lias: Molle325 är helt enkelt en allvetande och allsmäktig automatlådegud, forumets i särklass mest kunniga inom sitt område :)

---
Min bil: Länk
Ja molle325 är verkligen duktig. Här är i varje fall lite fina bilder (inklusive trasig trumma) på 5HP19: Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jaha se där i AKNs länk fanns ju bild på eländet med D-trumman i 5HP19 lådan. Länk Sker på löpande band på 5HP19 00-01. Som ni ser på bilden, trycket spränger bort trummans bakkant i höjd med spåret för låsringen som far iväg som en kanonkula eller snarare en "kanonring" när det brister. Den uppdaterade D trumman från 01 har tjockare gods i kanten och minns jag inte fel har man också flyttat låsringen lite längre bort från trummans kant.

Det som sker på A/C trumman i 5HP30 lådor 92-95 är i princip samma sak men där beror spräckningen i första hand på på att trycket inne i trumman blir för högt med den felaktiga tryckregleringskolven som Mugge nämner.

molle
Molle,
Godset ser verkligen tunt ut (i mina otränade ögon när det gäller automater).

Här är en bättre länk (5HP19): Länk

Från denna sammanställning (längre ner på sidan):
Länk
Ni
221
Nick3
318i-91
Jag har en manuell låda i min iaf!
Men man har ju inte för vana att backa långt :)
så de var bara den här gången då de var litte stressigt som de blev "backrace" fast har då inte märkt att de skulle ha hänt något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.