|
|
|
|---|---|
|
Bilen rök något fruktansvärt tidigare. Jag hade då bilen inne på verkstad där jag bad dem kolla vad det var. De upptäckte att luftmassemätaren gav felkod och bytte den. Jag bad dem också ta bort KCR-boxen för jag trodde att det kan varit den som gjorde att den rök. Nu e jag sugen på att sätta tillbaks boxen men funderar fortfarande på om det kan vara den som gjorde att det rök så kraftigt. Det gjordes alldrig någon direkt felsökning mer än att luftmassemätaren byttes. Vad tror ni? Kan det vara fel på Boxen eller var det bara luftmassemätaren som behövdes bytas? Ryker diesel mer om luftmassemätaren e trasig? tacksam för svar! | |
|
Visst kan den ryka otroligt mycket om luftmassemätaren är trasig. Den kan ju indikera att det finns "hur mycket luft som helst" och då skickas det på dieselmängder efter det. Resultatet är svart rök. Funkar bilen som den ska nu? Då är det bara att koppla in boxen och se om den fungerar som den ska. Annars är ju även den trasig. |
|
|
släng den där J¤VLA boxen långt bort, sen åker du och chippar den istället, helt annan bil som varken svartryker eller bara lurar styrboxen. Det är inte bra för injektorerna och pumpar att bli lurade till att arbeta på högre tryck |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En dåligt fungerande luftmassemätare ger ingen felkod enbart om det är avbrott, dålig kontakt eller om man har kopplat ur den vid tillfälle eller kopplar ur den normalt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har problem med att det ryker en del när jag gör omkörningar eller startar hårt. Kan det alltså bero på luftmassemätaren då? Något sätt att kontrollera det själv utan att köra in bilen till en märkesverkstad? "När du älskar att köra" |
|
| Med plattan i mattan ska det komma en puff. Det gör på min och det tror jag är helt normalt. De flesta dieselfordon verkar fungera så. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.