AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.719

Var hittar man den billigaste försäkringen?

Sida 1 av 2
dy
50
dynaflux
535i -90
Just nu har jag Folksam men har kollat med ett annat bolag som är några tusen billigare per år och jag antar att det finns andra som är ännu billigare.

Tips, tack!

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Prova Vesta www.vesta.se jobbar med Nordea
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Billigaste försäkringen finns i din telefon ;)
Dvs ring runt till alla bolag du lyckas hitta..absolut värt dessa minuter och kronor det tar att ringa runt.

Men ok...Vesta brukar dock ha bra priser på försäkringar..

Mvh Janne.
dy
50
dynaflux
535i -90
Jo, jag ringde runt några bolag men tröttnade efter ett tag. Jag pratade även med Vesta och de verkade oslagbara.

Problemet är bara att jag tecknade en försäkring i Folksam på stående fot när jag hämtade bilen för några veckor sedan och den löper över ett år.

Kan jag komma ur den på annat sätt än att göra ett ägarbyte till min fru?

Förr kunde man annulera försäkringen när som helst och få resterande återbetalt.

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
dynaflux: Du har ångerrätt i 14 dagar.
dy
50
dynaflux
535i -90
Jag tecknade den på midsommarafton. :-( Egentligen skulle jag tagit tag i detta tidigare men jag hade min första semesterdag idag och började med att gå igenom pappershögen på skrivbordet.

Jag får stå ut med Folkskam i ett år.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
dynaflux: Bindningstiden på 1 år gäller endast påställd bil. Det går att byta bolag i förtid genom att ställa av bilen. Följ bara rätt ordning nedan:

1. Ställ av bilen hos vv via internet eller servicetelefon
2. Vänta nån timme och ring sedan till Folksam och säg upp försäkringen. Att bilen är avställd måste först hinna gå från vv till Folksams datasystem.
3. Ring Vesta och begär en ny offert from idag och säg att du kommer att ställa på bilen senare idag via internet eller servicetelefon
4. Ställ på bilen hos vv (kostar 50 kr) via internet eller servicetelefon
5. Ev kan Vesta vilja att du ringer igen efter att du ställt på bilen och bekräftar offerten du fick i steg 3.

Gjorde samma sak själv i våras.

molle

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Glöm inte atava.se , var klart billigare för mig än vesta, länsf, trygg h, if osv osv.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ingen som har BMW Originalförsäkring? Varit billigast för mig vid mer än ett tillfälle, utan att jag räknat in rabatten på 10% som man får om man är medlem i BMW Club Schweden.

------
BMW CS #04839

Davve:
Jag har Originalförsäkring men Aktsam var faktiskt 600 kr billigare.
Tackade ja men funderar ändå på att fortsätta med BMW Originalförsäkring.
Jag antar att man är bunden först när man har betalat försäkringen?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Men Aktsam försäkrar väl bara "vanliga" bilar? Jag har kollat dem förr men mina bilar har inte alla gånger kvalat in.
En annan fördel med BMW Originalförsäkring är att den gäller vid bankörning med någon av BMW-klubbarna om man talat om detta innan körningen.

------
BMW CS #04839

Davve:
Det är det som är konstigt, i deras försäkringsfolder står det just det att dom bara försäkrar vanliga bilar, 258 hk är kanske vanligt i deras ögon.
För 3-4 år sen sa dom ja till min 320 2.2 för att sen nobba den när jag skulle göra en ändring... Dom verkar ha dålig koll.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Verkar som att det är upp till försäkringssäljaren själv att avgöra vilka bilar man ska försäkra på Aktsam. De går förstås efter uppgifterna i VV´s fordonsdatabas och verkar själva få sålla. De har säkert direktiv att följa, men misstag begås väl emellanåt.
Med tanke på priserna så kan det förstås helt klart vara värt att kolla Aktsam och se om man slinker emellan.

Om BMW Originalförsäkring igen. Första året får man gratis självriskelimenering vid viltkollision. Sedan kostar den 90kr per år. Känns ganska bra när man bor i Småland med all dess vilt. Har själv råkat ut för tre rådjur så här långt, inget större än tack och lov även om det varit nära...
Kan också rekommendera Älgskadefonden. Kostar ca 150kr/år och vid kollision med storvilt (älg, hjort, rådjur, vildsvin m.m.) betalar de ut en kontant ersättning om max 6000kr.

------
BMW CS #04839

lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
"dynaflux: Bindningstiden på 1 år gäller endast påställd bil. Det går att byta bolag i förtid genom att ställa av bilen. Följ bara rätt ordning nedan:

1. Ställ av bilen hos vv via internet eller servicetelefon
2. Vänta nån timme och ring sedan till Folksam och säg upp försäkringen. Att bilen är avställd måste först hinna gå från vv till Folksams datasystem.
3. Ring Vesta och begär en ny offert from idag och säg att du kommer att ställa på bilen senare idag via internet eller servicetelefon
4. Ställ på bilen hos vv (kostar 50 kr) via internet eller servicetelefon
5. Ev kan Vesta vilja att du ringer igen efter att du ställt på bilen och bekräftar offerten du fick i steg 3.

Gjorde samma sak själv i våras.

molle"

Inte alltid säkert att denna metod funkar. Jag råkade ut för det förra året. Försäkringsbolaget ifråga (Sveland) krävde att bilen skulle vara avställd i 30 dagar för att återbetala premien. Jag stod på mig ganska hårt och tecknade en ny försäkring men det slutade med att jag tvingades betala. Anledningen till att jag ville byta från början var att jag fick mycket dålig service, aldrig mer Sveland alltså.

//Stefan
Jeg kjøpte min `97 M3`a for typ 1 mnd sen.
Ringte til 12 olika forsäkringsbolag, og det varierer MYE i pris!

Jeg var "tvungen" och köpa halvforsäkring, pga min alder (har faen ikke råd med hel)

If og Gjensidige bare skratta av meg, og bad meg ringa någon annan, de ville ikke forsikra bilen!
Trygg-Hansa skulle ha 32`000 per år for halvforsäkring.
Ente tilslutt om med (Dalarnas)Länsforsäkring--->16`900 per år-->2000mil
Men det positiva er at dom tilbakebetalar overs¨kåttet firman sitter igjen med hvert år, ca 10-20% av premien hadde det vært dom senaste 3 åren.
Da er jeg nede på ca 14`000 per år, og det er "ikke så farligt"

Men absolutt besta rådet, ring rundt til alle bolag!!!
Jag ringde till 3 olika bolad men dom var ganska lika tyckte jag.

Helförsäkring på 728-98 1000mil/året = 10 000kr

Nån som har något billigare ?

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Du kan inte fråga om vi har något billigare, du måste fråga försäkringsbolagen. Sätt dig vid telefon och ring, det finns säkert 15-20 bolag att ringa till och det är individuell prissättning så du kan inte jämföra med någon här och tro att du ska få lika premie.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Provat insplanet.com?
De säger att de letar upp bästa/billigaste alternativet.
Använde dem för ett par år sedan, då verkade det ok. Någon med andra erfarenheter?
//Mikael
Gemini__
Anser att Insplanet är helt odugliga. De samarbetar med endast ett fåtal aktörer på marknaden. Man kan således lyckas betydligt bättre på egen hand.

Mvh:
Thomas
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Glöm inte kolla lite på villkoren, tex självrisker, hyrbil, skadegörelse, parkerad i garage etc. Den dag det händer nåt kan det göra stor skillnad. En del FB har också rabatter om man har flera försäkringar, tex hem. Eller om man är med i någon förening, så rabbla upp alla medlemsskap du har, kan vara Villaägarna, Skattebetalarna, PRO (?). Företaget jag jobbar på har avtal med if... som ger några procent osv.

Så stirra er inte blinda på premien utan försök värdera helheten.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Gick tillbaka till BMW original iaf till slut. Efter att ha ringt en sista gång och fått en vettig handläggare till skillnad mot förra gången så blev BMW Orig. 500 kr billigare än Aktsam. Dom har även mycket bättre villkor än Aktsam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.