|
|
|
|---|---|
|
Har en M3-03 som har ett Bilstein PSS9 chassie. Men har nu fått ett missljud i form av ett tickande/knarrande ljud som verkar komma från fjäderbenet eller stötdämparen... Om jag "gungar" ner bilen så hörs ett tickande ljud (lite svårt att förklara...) sätter man samtidigt fingret på muttern till kolvstången i motorummet så känns det som att nåt glappar. Bytte just ut pendelstagen/kränghämmarstagen då jag vet att ett liknande ljud kan uppstå om dom är dåliga. Dock blev det ingen skillnad tyvärr. Någon som vet om det finns ngn bussning/lagring i övre delen av fjäderbenet som man kanske behöver byta? Och används orginaldelarna (bussningarna) när man byter mot bilstein? Chassiet satt redan på när jag köpte bilen, upplever att missljudet kom efter en dag med BMW klubben på superstagebana..... Tacksam för svar. //Leffe | |
|
Ingen som har nå tips o komma med...?? På realoem visar skissen detta: Länk //Leffe |
|
|
Hade ett liknande problem på en bil förr. Den var rejält sänkt och gick hårt i kurvor. Det knarrade bra mycket när jag svängde. Problemet då var att fjädern hade "hoppat" ur spåret i tallriken. Alltså fjädern låg kvar i tallriken, men inte rätt läge. Minns inte om det lät nåt när jag tryckt ner bilen. Kan vara värt att ta en titt på det iaf. Fast kanske är helt annat fel hos dig :/ |
|
Filip_J |
På förra M3an lossnade skruvan bak som sitter fast, del #1 på bild. Den skruven sitter fastsvetsad eller liknande men lossnade. Givetvis höll muttern fast den men det skramlade något fruktansvärt. |
|
Tycker du att det glappar så borde det vara muttern på kolvstången som behöver dras åt. Detta måste du göra med muttersmacker. Dra inte för hårt bara... Knarrande ljud kan vara fjäder-relaterat. På PSS9 så sitter det en plastpackning i botten på fjädern. Hissa upp bilen och spraya sliconspray på packningen och upp mot tallriken. Bak är det en formad gummibit som passar mot fjädern i överkant. När man hissar upp bilen går det att enkelt att böja ner länkarmen så att fjädern hänger fritt. Spraya sen siliconspray upp mot gummibiten. Lycka till! |
|
|
Quakesk: Jag behöver inte köra hårt för att det ska låta, knirrande ljudet kan komma om jag i princip står stilla och vrider med ratten fram o åter ratten, det tickande ljudet mera om det guppar ngt eller gungar bilen... Håller med om att det knirrande låter fjäder relaterat Filip_J: fram sitter skruvarna ok, har dock inte kollat bak.... Rka: Håller med, när jag håller fingret på mutter överst kolvstången och kompisen gungar lite så känns det precis som ngt glappar, har provat att dra åt muttern till kolvstången men den sitter som f..n! Ska demontera ett fjäderben, hoppas nu bara att dämparen inte sitter så förb..t så allt måste loss. Återkommer när jag undersökt vidare..... Det var ingen som visst om man använder orginalprylarna när man byter till bilstein fjädrar o dämpare??? Kan vara bra o veta om det som ev är trasigt finns på BMW! |
|
|
Leffe: Nu kör jag inte med std: toppmont på min M3a. Men jag är nästan hundra på att du kan ta bort hela coilovers ganska lätt. Du behöver inte lossa bulten som håller kolvstången. Du lossar de 3 muttrar i motrorrummet som håller topplagringen. Kommer inte ihåg hur dämparn är monterad nertill. Men det ska inte vara några större problem att få ut hela coiloversen. När du sedan har fjäderbenet löst så tror jag knappt du behöver fjäderspännare. Fjädern ska nästan vara obelastad när nu lossat justermuttrarna i botten. Ang vad som är std prylar, så är jag inte helt säker. Men enl. skissen som du bifoga bör det vara prylarna 1-7. Forza är generalagent för pss9, du kanske skulle höra vad dom har att säga om ditt missljud... |
|
| @Leffe75: tyvärr låter så som standard på en PSS9, det är topplagret vid framaxeln som låter | |
|
p-car ok, du menar alltså att lagringen går att byta, nåt standardfel orginal eller på Bilstein? Rka: Nertill är ju dämparen nerstucken och sitter fastskruvad och iom att kittet inte suttit på i mer än ett år så borde denna ej sitta så hårt....hmm optimist är man ju:) Tänkte lossa pendelstaget, dämparen nertil sen försöka bryta länkarmen neråt.... Har fjäderspännare om det skulle behövas, och ska kolla med Forza vad dom säger. /Leffe |
|
|
@Leffe75, vet att det inte fel på oe, för att man ska ha löst detta i version PSS10 sök amerikanska forum: PSS9 + noise eller sound vet inte om någon har bot för detta men tydligen har många bara detta problem vid långsam körning |
|
|
Jag har haft mindre problem med knarrande från bakfjädern i låga farter. Det löste sig med lite sliconspray. (se tid inlägg). Var nyfiken på missljud och PSS9, och gjorde därför en sökning som p-car hänvisa till på m3forum.net Länk Leffe: Skulle det visa sig att vara problem med topplagringen, kan jag varmt rek Millways justerbara topplagringar. |
|
| Därför köpte man såklart ett PSS10, OCH Millways topplagringar... | |
|
p-car Jo det märks mest vid långsam körning, kanske mkt för att vägljudet är mindre med. Rka Beskrivningen i forumlänken du postade stämmer bra överens med mitt problem.... Hade lös ena fjäderbenet igår, riktigt enkelt att plocka loss:) Hittade inga direkta fel vad jag kunde se, rengjorde allt och smörjde lagringen (6). Däremot så satt ej nr 8 och 9 på fjäderbenet, kanske plockas bort när man sätter coilovers?? Länk Ska demontera andra fjäderbenet idag så får jag jämföra mot det andra. Inte hunnit prata med Forza vad dom rekomenderar.... //Leffe |
|
|
Hittade en skillnad när jag demonterade vä fjäderben, den koniska brickan (8) satt monterad på denna sida men ej på den andra??? Måste vara ihopmonterat fel där brickan saknas, annars går den koniska kolvstången mot en rak metallbussning..... //Leffe |
|
|
Leffe: Du har säkert rätt att bricka (nr8) ska vara med. Det är 2år sen jag montera mina PSS9. Därför var jag lite osäker om brickan (nr8) skulle vara med. 1-7 enl. sprängskissen var det enda som jag var tämligen säker på. Uppdatera gärna tråden när du har grejorna på plats... |
|
|
Har nu monterat brickan (nr8) som saknades men missljudet finns fortfarande kvar:( Såg skillnad på fram dämparna när jag monterade loss fjäderbenen, den ena dämparen fastnade när jag tryckte ihop den max!! Är ganska säker på att detta orsakar knarret då dämparen inte jobbar som den ska, måste ha fått sig en smäll och kanske gjort kolvstången lite krokig, vad vet jag... Pss9 -kittet har bara suttit på i ett år och ca 1000 mil (Köptes av förra ägaren) ska se om det finns ngn möjlighet att få detta på garantin, för bilstein har ju 10 års garanti, kanske inte för ett sådant problem men väl 2 år borde dom väl ha va? //Leffe |
|
|
På Bilsteins hemsida finns en ganska bra beskrivning av tänkbara garantiåtaganden. Det klickande ljudet som du nämner tas bl.a upp Länk Har du kollat så att dämparna är inställda på samma hårdhet/retur. Kan tänka mig att dämparen går mkt sakta om den är inställd på det hårdaste läget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.