AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
944

Motorn blir för varm

Tjena !

Hoppas att jag kan få lite tips och hjälp av er här, med mitt problem.

Vi skulle åka till Kolmårdens djurpark och hammnade i en bilkö på 2 km, och detta gillade inte min kära 520i-88 , så den var på väg att börja koka och jag fick köra åt sidan för att sen vända hem, det roliga är att när man åker i 50 eller mer fungerar kylningen alldeles utmärkt .

Jag har bytt till sommartermostat "80 grad" , sen märkte jag att en o-ring hade gått sönder på kylarlocket så den är bytt, så där pyser det inte mer, men problemen kvarstår , den klarar inte att stå på tomgång "vid normal arbetstemperatur" längre än 10 min.

Nu har jag fått tips om (kylarrens) och att spola igenom systemet framlänges och baklänges, och hoppas på det bästa, är det rätt åtgärder att vidta eller klämmer skon någon annanstans ? ?

Tacksam för svar
kolla om kylfläkten fungerar , när du står stilla har du ingen fartvind som kyler, då behöver du din kylfläkt

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det är inte så att det finns luft i systemet?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Hej !

Den enda kylfläkt som finns är ju den som sitter framför kylaren, jag vet att många bilar har en extra eletrisk styrd fläkt, skall kolla upp det där med luft i systemet
CatchMeIfYouCan:

Det är troligtvis viskoskopplingen på fläkten bakom kylaren. Testa att låta motorn komma upp i arbetstemperatur, ställ dig med öppen huv och kolla på fläkten samtidigt som du varvar upp motorn.
Om fläkten inte går snabbare så har troligtvis sagda koppling läckt ut all sin dyrbara olja.

Alternativt kan du testa att bromsa fläkten med en tidning eller liknande (INTE FINGRAR) vid tomgång och se ifall fläkten bromsas upp lätt.
Tack för era svar !

Jag tog tag i fläkten med båda händerna och kände lite på den och den glappar lite ( inte mycket eller lite, mittimellan så att säga ) , det verkar som om det är där skon klämmer.
Jag har kollat så att det inte är luft i kylsystemet, skall kolla på Motor Nord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.