|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Har ett inbyte på gång, som jag behöver lite hjälp att värdera då det är en fransos. Jag kan rätt mycket om svenska och tyska bilar, men fransoser är min svaga sida. Så vad tror ni om en Peugeot 406 3,0 sportsedan -02? 11000 mil, gråmetallic, V6 på 207 hk, manuell, klimator och en massa annat lull-lull. Svensksåld, alla papper i ordning, ska vara superfin men då har jag inte sett den heller. Jag har kollat lite på blocket, och den billigaste -02:an kostar 69', men det finns -01:or som ser likadana ut från 48'. Men frågan är, blir man av med en sådan om man annonserar ut den för 70 lappar? För mig är bilen helt ointressant, så jag har svårt att förstå att de alls får att sälja. Men samtidigt, min merca med V8 är rätt så iskall just nu, så det kanske är värt att ta in en annan bil i inbyte, den kan nog inte vara mer svårsåld än min meca.... Någon som har erfarenheter av att sälja franska bilar? Tacksam för alla svar. mvh Johan |
| Jag har lite erfarenhet då jag tidigare har ägt en sådan. Den var mer lättsåld än BMW:n jag har nu men det var innan bensinpriset sköt i höjden och luften gick ur beg.marknaden. Som jämförelse fick jag 125' för tre år sedan och 6500 mil. Om det går att powerposta så gör det om du har fler frågor. | |
|
406 sedan med bensinsexa är ingen hit jag hade inte ringt för 70papp, hade det varit en diesel och/eller Break då hade det varit annorlunda, räkna inte med att den blir mer lättsåld, Coupé är en helt annan sak. Mvh Stephan |
|
|
Jag kan konstatera att den här är ovärderlig för att förstå helt rätt marknadspris för franska fordon. Länk Svenska språket har en germansk språkbas och sedan kom förvirringen..... ¨ VAd är mer svårtsålt än din merca? Ditt kommande inbyte kanske?:) Mvh Asken |
|
|
Tror spontant att det inte är helt enkelt att få 70KSEK för beskriven bil. |
|
|
Det finns ett antal sidor på nätet som du kan använda för att göra bedömning tex Länk |
|
Bilpriser säger 52-60'kr, men den hade visst vinterdäck och lite annat, så den borde landa runt 60 enligt bilpriser. Men jag vågar inte lita på deras värdering! Det stämmer att V6 och bensin kanske inte är stekhett nu, men V8 och bensin är om möjliigt ännu iskallare. Man förbannar sig själv som inte tog skambuden jag hade under senvåren.... Mvh Johan |
| Det är väl en och annan som har fått gå både 10 och 20% under lägsta värderingen på bilpriser.se för att sälja bilar nu och då har det ändå rört sig om mer vanliga bilar som borde vara skapligt lättsålda. | |
Jag hittade bilen på blocket: Länk Undrar hur nedringd han är? Dyraste sedanen på privatmarknaden, det lär ju inte göra det lättare att sälja den.... Känns som att 55' är ett mer rimligt pris. Mvh Johan |
|
Länk borde ge viss vägledning i prissättningen. |
|
|
Med tanke på kombins prissättning är värdet på sedanen runt 50.000 kr, inte mer. //Lövet |
|
|
En bekant hade en Citroen C5 med V6:a och den var helt hopplös att sälja. Och det var ändå en kombi. Det var nog hans livs sämsta bilaffär. Passa dig för franka grodmoppar med sexor. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Jag har provat att färdas i diverse Mercor samt Pegutt 406 och jag kan bara konstatera att om man ska hitta Mercor med lägre imponansfaktor än Pegutten så tvingas man besöka 70-talet. Mitt tips är: 1. Åk till Peguttförsäljaren och provkör Pegutten. 2. Ursäkta dig med att din tillfälliga sinnesförvirring helt plötsligt gick över. 3. Åk hem i din Merca och lev lycklig med den i alla dina dagar. |
|
|
Cornholio: Pro bono veritas! Johan: Det finns ingen fransk logik sen revolutionen... Vem säger att du skall byta bil? Hjärtat, plånboken eller vansinnig förvirring?:) BMWs emblem är blått och vitt, himlen är blå och vit.... Därovanför vilar stjärnan, en i taget kan man räkna dom. Sålänge som Svensk bilindustri glömt bort att lagen om logos(logik) säger att drivning har man bak och styr det gör man fram samt Den närmsta vettiga bilfabriken för bilar inom rimligheten är Valmet som tillverkar Porsche Boxster så åk du vidare och sälj något annat. Asken |
|
Jo, det lutar åt att behålla mercan. Kruxet är att jag vill köpa en E61 525-535 dAMT, och med tanke på dagens bilmarknad vågar jag inte köpa hem en tredje bil i den prisklassen. Men byter jag bort den mot något billigare så känns det mer ok, då kan jag riskera att köpa en bil till. Så det är väl plånboken som bestämmer.... Nej, han får nog lägga på en tia till på mellanpriset om det ska bli affär. Då gör det mig mindre om jag får rea iväg fransonen. Men samtidigt hoppas jag att marknaden skärper till sig, för det är ju inte direkt roligt att sälja bil just nu, och 535:an hägrar! Tackar alla för svar! mvh Johan |
|
406an bör du få rejält billigt om du ska kunna känna dig nöjd skulle jag tro. Är sannolikt inte den mest lättsålda begbilen just nu. E500 är säkerligen en klart godkänd bil att tuffa runt i annars...:) |
|
|
Johan: E60/61 är definitivt inte bättre kvalitet även om du kanske tror det... Med kvalitet menas att bilen är byggd som på ett hantverksmässigt sätt. Tolv cylindrar och låt tanten åka merca säger jag bara. Varför göra livet krångligare än det är? Plånboken fylls på men när locket läggs på kan man inte ta med plånboken:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.