AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.904

Är det bra för en bensinmotor att få lite diesel i sig ibland?

Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Stämmer det att det är bra för en bensin motor att få lite disel i sig ibland?
Det är så att en äldre herre sa att det smörjer o bränner bort sot o avlagringar om man häller i 5L disel på 50L bensin.
Tänkte bara kolla med er här ute om det ligger något i det innan man blandar.
Mvh Lingonlover
Aldrig hört om något liknande och är väldigt tveksam.

Det jag hört talas om däremot är att bensinmotorer med lite äldre insprutning kan må bra av lite tvåtaktsolja ibland eftersom detta skulle rengöra/smörja spridarna. Dock inget jag personligen testat men det lär göra susen på gamla slöa Saab 900i :-D
tornet
Går din bil dåligt eller varför ska du hälla diesel i bensinen? Om den går dåligt lär den inte gå bättre med diesel i soppan, utan då bör du nog försöka hitta den riktiga orsaken till det. Går den inte dåligt är det väl helt onödigt att testa hälla diesel i tanken?!!

mvh tornet
Har inte hört något om diesel men etanol däremot rengör spridarna om det är vad du är ute efter.
I så falla så får du blanda 30-40% etanol i din tank och köra. Efter en hel tank byt bensinfilter så är det klart.

Karl F.
Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Man tackar för alla god o kommer att testa med etanol. Vid ett senare tillfälle..
Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Det ska vara "goda råd" glömde ett ord
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kör man på vanlig 95 oktan så har man ju redan en 5% inblandning av etanol, så för de som inte konternueligt tankar 98 eller v-power så behöver man nog inte tänka på etanol inblandning.

Kan däremot för dieselbilar rekommendera STP´s dieselrengörare (vanliga typen, inte "akut" flaskan, finns två olika) lite då och då. Jag brukar köra en omgång på våren och bilen blir faktiskt lite trevligare efteråt..

//amullo
---
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag vet att min far blandade i lite diesel i min farmors bil för 20år sedan och det var inte en ny bil då heller.
Och det gjorde han för att den gamla hinken hade tändning med brytare, alltså bara vakum och vikter i fördelaren som bestämde tändpunkt helt oberoende av bränslekvalitet och knackning.
Vidare så var bilen utrustad med en fallförgasare med manuell choke och en tant på över 70år gissa om den sotade igen?!
Så farsan lånade bilen ibland dels för att den inte gick många mil i veckan och dels för att kolla om allt stod rätt till och i samband med denna tur så slog han i lite diesel i bensinen och då går stiften lite "för varmt" och då blev dom rena och bilen gick som den skulle igen utan att behöva köra speciellt hårt eller byta stift eller sota motorn.
Föresten så har jag kört två bensinbilar på diesel och båda bilarna hade mekanisk tändning medans den ena hade förgasare och gick förvånansvärt bra på diesel och den andra hade k-jet och den smälte faktisk stiften. Kanske gick den lite torrt på bensin oxå men den gick allt och stiften fanns en tid på fordonslinjen i Eskilstuna som avskräckande exempel.
Båda bilarna gick bra efter att dom blivit körda på fel bränsle och den med insprutning gick fint igen efter ett stiftbyte.
Vad gäller etanol så finns det massor av information på nätet och mitt råd är tanka lite och prova dig fram för dom flesta nya bilar går så tort att säten och ventiler knappast tar skada av att Kanske gå lite torrare. Går motorn bra och låter bra så är oftast allt bra.

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
He he... bara jag vet vad jag kört i alla mina bilar...

Fast nu för tiden så får dom bara en liten sup ibland.

Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Tackar för alla svar det har fungerat o bilen vart lite rappare
så det kommer slinka ner en slurk till....
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
hällde du i sprit eller diesel?
Föresten så kan man köra i lite sprit i dieslarna oxå om man vill den enda risken som jag ser med det är att om man häller i för mycket så tappar man effekt och så kan den bli svår att starta, särskilt på vintern.
Jag har själv kört en gammal golf diesel -87 utan turbo och en mercabuss tidig -80 på hälften sprit och hälften diesel men bara med varm motor och jag tappade säkert några hästar men dom gick fortfarande bra.

Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Jag testade med diesel ca 5l till 50l o motorn vart lite gladare..
Vet inte om det bara var inbillning eller om det var sant?
Nu går motorn fin fint...
Jag tackar alla goda råd man fått....=)

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
prova med lite sprit någon gång oxå.
För det finns vissa hartser i bensin som inte är särskilt lösliga i bensin och det kan sätta igen spridare med tiden och det är sprit eller ultraljustvättning som gäller för att få bort det och sprit är både enklare och billigare.
Men efter att du kört några gånger med sprit så rekomenderar jag oxå ett bränslefilter byte för den typen av smuts lämnar avlagringar i hela bränslesystemet.

Visa användare
8
Lingonlover
316i -93
Ok ska testa det vid ett senare tillfälle..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.