AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.724

Beräkna din bilkostnad med detta excel dokument

Jag hade tråkigt så jag gjorde en uträkning i excel som du kan kolla lite vad bilen kostar dej!

en kul grej bara.

Ps. bilen i uträkningen är en bil jag hade förut.

Finns att ladda hem gratis från min hemsida
Länk

----
Nu ska Mercan bort. ska skaffa en bmw igen!
Har du en e38 till mej?
Men värdeminskning, service, reparationer, besiktning och puts då? :-) Och eventuell kapitalkostnad ...

Jag har ett exceldokument som är ganska komplett. Det blir som en loggbok för allt som görs med bilarna jag har. Hisnande att se vad det kostar ...
Adelson:

Dom där sakerna är ju svåra att beräkna för det kan man bara gissa.

Miltal och bränsle förbrukning för det är där största skillnaden ligger.
för den som åker många mil är det kanske kul att se.

Inte för att jag bryr mej spec mycket om hur mycket bilen drar då jag inte åker mer än ca 600mil om året. så jag åker hellre bra i en törstig bil än åka dåligt i en bensinsnål.

Vill du får du gärna lägga till det i mitt dokument för det är inte låst.

Mvh Martin
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Adelson: Har du lust att dela med dig av den excel-filen? Jag räknade i förra veckan ut hur mycket min bruks-Cittra (XM 2.0 -92) har kostat per mil sen jag köpte den för tre år sedan. Jag räknade då med värdeminskning (gav 15kkr, räknar med att få 9kkr om jag säljer den idag), reparationskostnader, bränsle m.m. och kom fram till 23-24 kr/mil.

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Ja om man vill göra en prognos för framtiden så blir det ju en del gissa. Jag använder mitt bara för att se hur historien faktiskt varit. Då är det ju bara bilens värde idag som man behöver gissa för att få fram värdeminskningskostnaden.

Jag försökte spara mina blad i Mr_Hopes dokument men lyckades inte. Så jag är nog ingen datahacker ändå. :-)

Det innehåller i alla fall sidor där jag matar in alla kostnader, och en sammanställningssida som räknar ihop och presenterar kostnader totalt, per månad och per mil. Dessutom innehåller det innehållsförteckning och pärmryggsetikett till "bilpärmen", och serviceöversikt, mönsterdjupsmätningar, prestandamätningar och sådant smått och gott som hör bilen till. Är man bilnörd så är man. :-)
Kapitalkostnaden är ju given.
Värdeminskning likaså. På tjänstebilarna brukar vi räkna med 50% restvärde på bilen efter tre år. På beg. bilar 60% restvärde, efter tre år.
Servicekostnad och däck är också given.
Reparationer är inte så svårt att höfta fram. En bil som är äldre än 3, 4 år kanske fordrar reparationer för 5.000kr eller mer/år.
Tycker Adelson borde dela med sig av sin excel fil =)
Om jag bara visste hur. :-) Jag kan maila den till någon som kan lägga ut den någonstans. Fast det är ju nästan lika lätt för vem som helst att göra en egen. Min är kanske inte världens snyggaste och smartaste, men den är funktionell för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.