AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
685

Konstig Innetemperaturgivare !

Har en 520-89.
Har länge funderat på vad det är för givare som sitter i kåpan under ratten, ner mot pedalerna. Frågade BMW återförsäljaren...dom visste ingenting om nån givare "under ratten". Dom bad mig ta numret på givaren men det fanns bara ett Bosch nr. på den och det kunde inte dom tolka. Gick själv in på Bosch hemsida och sökte fram givaren, det visade sig vara en innetemperaturgivare. Den har hela tiden varit bortkopplad i min ägo (kontaktstycket loss och fast buntad en bit ifrån givaren). Det som jag undrar över är, vad vakumslangen som går till givaren har för funktion ??
Och vad händer i värmesystemet när givaren är bortkopplad (elkontakten) ??
Kan nämnas att jag inte har någon AC i bilen.
Man suger kupéluft in genom givaren för att mäta temperaturen, därav vacuumslangen.
På nyare bilar sitter givaren ofta i mittkonsollen och drar in kupeluften med en liten fläkt.
Det som händer med värmeregleringen utan tempgivare i ditt fall är väl bara att den får skötas helt manuellt.

FP
Tack ar för svaret...självklart nu när du förklarade.
Har jobbat med lastbilar och där var det samma sytem med en liten fläkt som drog in luft till tempgivaren. Har aldrig sett att man gjort det med vakum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.